Het kan, data gedreven accountancy!

ACCOUNTANCY EXPO 2019 - Data gedreven accountancy kan! Johan Daams en zijn kantoor Crowe Foederer hebben het bewezen.

Bekijk hier de foto's van Accountancy Expo 2019

Voor een afgeladen zaal luisteraars tijdens Accountancy Expo 2019 legde de algemeen directeur uit hoe zijn data science platform gestalte kreeg.

“Het moest multi-disciplinair zijn”, aldus Daams. “Dus niet alleen niche, maar breed. Meer dan een dashboard met KPI’s. De accountancy verandert, klanten worden veeleisender, wij moeten de bedrijfsadviseur van die klant worden.”

Crowe Foederer heeft 450 medewerkers op zeven vestigingen in dienst, telt ruim 400 audit-klanten. Daams, registeraccountant met dertig jaar ervaring, had als missie de unieke positie van de accountant met data-analyse te verrijken tot trusted advisor. Met zijn bedrijf legde hij de lange weg af om die rol van accountancy naar de toekomst te beschermen als dé bedrijfsadviseur voor ondernemingen. Hij bracht de oplossing die toont hoe verder te gaan, waar huidige dashboards met standaard KPI’s stoppen.

“Voor de data science oplossing hadden wij een aantal belangrijke eisen”, aldus Daams. “Schaalbaar, standaardisering, brongegevens combineren, betaalbaar, toepasbaar op fiscaal, op human resources, op audit… We zijn in 2017 gestart en nu, bijna tweeëneenhalf jaar laten, rollen we het platform verder uit.”

Lees ook: Primeurs en productontwikkelingen op Accountancy Expo 2019

Samen is daarbij het toverwoord. Niet alleen voor die 450 medewerkers, maar ook voor de klanten waarmee een veilige uitwisseling van informatie door gebruik te maken van artificial intelligence werd bereikt. Alle transacties uit finance, verkoop, voorraad, HR, inkoop en klantadvisering worden verrijkt met eigen data en met data van bijvoorbeeld Kamers van Koophandel en CBS.

“Door al die data zijn we in staat op efficiënte wijze kwalitatief hoogwaardige controles uit te voeren”, stelt Johan Daams. “Zo deel je al heel snel met de klant, is die betrokken bij het proces, heeft meer begrip voor de uitkomsten van de audit en krijg je feedback. Niet alleen de kwaliteit, maar ook de klanttevredenheid gaat daardoor omhoog.”

De weg was lang en niet altijd even gemakkelijk. Zo stak Crowe Foederer geld en energie in training binnen de organisatie. “Het was soms een weerbarstig proces”, weet Johan Daams. “Maar dankzij al die data en dankzij onze uitgebreide bibliotheek kunnen we nu veel meer. Waar zitten potentiële klanten? Wat zijn de redenen voor ziekteverzuim? Wat zijn de verbanden binnen de uitstroom? Leeftijd, betrokkenheid? We interpreteren, analyseren en bespreken alles met de klant. Efficiënt en nu dus ook met toegevoegde waarde.”

De boodschap van Johan Daams is duidelijk: accountants moeten naar een meer klantgedreven kantoor transformeren. Van een gemengde praktijk via een verzuilde praktijk naar een multipraktijk. “En je moet mensen meenemen in dat hele proces. Talentmanagement en training, waarover ik eerder al over sprak, zijn daarbij heel belangrijk. Naar een data gedreven accountancy gaan, kost in de praktijk tijd. Maar het rendement is daar vervolgens ook naar!”     

Lees ook: Data science bij Crowe: “Verras je klanten met nieuwe inzichten”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″] 

Gerelateerde artikelen