Klacht over slecht adviseren AA te laat

Een vrouw die haar accountant voor de tuchtrechter heeft gedaagd na een conflict met de fiscus, is te laat met haar klacht. Dat oordeelt de Accountantskamer, die de klacht om die reden terzijde legt. De klaagster had al in 2012 twijfels over de diensten van de AA, maar wachtte tot april dit jaar met het indienen van haar klacht: buiten de driejaarstermijn.

De vrouw heeft een forse naheffingsaanslag van de Belastingdienst gekregen over het jaar 2011, waardoor haar onderneming failliet is gegaan. De fiscus constateerde na boekenonderzoek dat zij en haar partner in dat jaar 250.000 euro van hun onderneming hebben opgenomen, zonder dat er een zekerheidstelling tegenover stond. Evenmin kregen ze loon uit de onderneming. ‘Naast de opnames voor huishoudelijk gebruik is gebleken dat mevrouw [X] en de heer [Y] frequente bezoekers van Hollandse casino’s zijn’, meldt het verslag van de fiscus.

De klaagster verwijt haar accountant dat hij haar niet heeft gewaarschuwd voor de fiscale consequenties, namelijk dat de opnames als een verkapte winstuitkering zouden worden gezien.  Ze heeft hem dit jaar aansprakelijk gesteld voor een bedrag van 160.000 euro. De niet-ontvankelijkheidsverklaring van haar tuchtklacht zal haar daar niet bij helpen. Overigens heeft de accountant in kwestie naar eigen zeggen meer dan eens gevraagd waar het geld gebleven is, met de toevoeging dat ook de Belastingdienst zal willen weten.
 
• Zaaknummer 16/1099

Lees ook:

• Klacht: ‘Forse naheffing fiscus schuld van de accountant’

[Door: Petra van Walraven / Juridisch Persbureau Zwolle]

Gerelateerde artikelen