Accountant valt rommelend kasboek niet te verwijten
Zaaknr. 19/508
Over deze zaak schreven wij: 'Accountant moet vreemde balanspost ophelderen'
De accountant heeft zijn onderzoek naar die post niet eens af kunnen ronden omdat de klant vertrok bij het kantoor.
De kasstaten van de klant leidden herhaaldelijk tot vragen van de accountant. De klant maakte extra pin-transacties voor bevriende webshophouders. Een goede 30.000 euro die als omzet in zijn jaarrekening terechtkwam, was dat dus niet, stelde hij. Door deze 'foute post' leidt de vennootschap onder firma schade, zo was de klacht. Maar het accountantskantoor wees de klant herhaaldelijk op de rommelige kasstaat.
Ondanks herhaaldelijk opgestuurde instructies bleven er kasverschillen ontstaan. Zo stond er een post van bijna 10.000 euro in de kasstaat met de omschrijving 'contante uitgaven'. Na navraag door een medewerker van het kantoor meldde de ondernemer dat dit bedrag ruim 1800 euro moest zijn. En dat het hier ging om “contante uitbetaling op basis van extra pinnen door de klant''. Met die verklaring had de accountant ook alle andere posten zo moeten verwerken, vond de ondernemer.
Later zette de ondernemer uiteen dat een aantal webshophouders in het pand waar zijn vof zat de pinautomaat van hem gebruikte. Die pintransacties werden daarna via een contante uitbetaling uit de kassa terugbetaald. Er was geen sprake van omzet.
De accountant boekte de posten waarover vragen waren tijdelijk onder de post 'overige algemene kosten'. De bedoeling was om daar later onderzoek naar te doen bij het samenstellen van de jaarrekening over 2017. Maar daar is hij niet meer aan toegekomen omdat de ondernemer de accountant in december 2017 liet weten geen gebruik meer te maken van zijn diensten. Het was dus een gevolg van deze beslissing dat de accountant de opdracht niet kon afronden. Dat maakt dat de klacht, dat de accountant de hele boel niet afrondde, ongegrond is.