‘Na fouten kantoor ook nog hogere rekening’

Twee ondernemers besloten hun administratie in handen te geven van een accountantskantoor. Maar in plaats van ze nu minder met boekhoudkundig werk bezig waren, werd het juist meer. Het kantoor maakte fouten en declareerde veel te hoge bedragen, zo was de klacht.

Zaaknr. 17/2189

De ondernemers spraken na hun afscheid van het kantoor met andere ex-klanten. ,,De overeenkomst: bij een prijsindicatie werd deze altijd fors overschreden. Was er wel een prijsafspraak, dan was deze niet marktconform.'' Het contact begon stroef te verlopen tussen ondernemers en het kantoor toen een bijtelling voor een zakelijke auto niet goed verwerkt bleek en nadat bij een latere aanslag van de fiscus er een forse heffingsrente betaald moest worden. Een hogere rekening voor de administratie moesten ze maar voor lief nemen. ,,Dat was maar 'peanuts', werd gezegd.'' 

Een klacht werd door het kantoor niet serieus genomen. Beide klagers hadden overigens nooit contact met degene die ze aanklaagden. Dat is de vrouw van hun contact. Die bestiert samen met haar man het kantoor. Hij doet de belastingzaken, zij is de accountant in huis. En daarom achtten de klagers haar inhoudelijk verantwoordelijk voor de gang van zaken.

De twee klagers vonden dat een opgave voor inkomstenbelasting te laat was ingediend. Maar het was juist het kantoor dat maanden moest wachten tot het de benodigde gegevens kreeg, reageerde de beklaagde. ,,Klager leefde in de veronderstelling dat de aangiften al ingediend waren. Dat verbaasde ons. Het moet hem toch zijn opgevallen dat het bedrag niet was afgeschreven?'' Bij de verwerking van de administratie ontstonden problemen omdat de klagers hun zakelijke rekening hadden opgezegd. Haar assistenten op kantoor moesten weer opnieuw beginnen. ,,Had ik dat eerder geweten, dan had ik de boel stilgelegd voor overleg over de kosten. Ik heb dat achteraf met een van de klagers besproken. Hij had daar weinig begrip voor.'' Een prijsafspraak geldt voor een jaar, zei de beklaagde. Er was reden daar opnieuw over te onderhandelen maar dat viel niet goed.

Klagers zeggen een schade van enkele duizenden euro's geleden te hebben. Daarover valt nu niet meer te praten, vond de beklaagde. ,,Daar voel ik me na dit alles niet 'happy' bij.''

Vonnis over circa 15 weken.

Auteur: Michiel Satink / Juridisch Persbureau Zwolle

Gerelateerde artikelen