Online advertentiemarkt blijft groeien
Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online uitgaven is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices.
Groei social media en online video zet door
Waren de social media-uitgaven in 2014 nog € 95 miljoen, inmiddels is dit toegenomen tot € 129 miljoen in de eerste helft van 2017. Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met 42%. Inmiddels is online video met € 73 miljoen goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.
Verschuiving van desktop naar mobile
De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst 35% laten zien. De sterke groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.
Verwachting voor 2017
Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: “Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van 11% over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst.”