Horeca groeit in een gematigder tempo in 2020
De verkopen van maaltijden, consumpties en overnachtingen stijgen met 1,5 procent. Dit komt omdat de meeste Nederlandse consumenten in 2020 meer te besteden hebben dankzij loonstijgingen en lastenverlichtingen. Verder brengen evenementen zoals de Formule 1, het EK voetbal en het Eurovisie Songfestival veel mensen op de been. Ook het buitenland draagt een steentje bij, zo stijgt het aantal buitenlandse verblijfstoeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Hun komst stuwt de kamerprijzen in de grote steden tot recordniveaus en die stijging lijkt nog niet ten einde.
Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van het ING Economisch Bureau.
Omzet blijft zich positief ontwikkelen
In de horeca krijgt het meer gematigde groeipad dat in 2019 werd ingezet in 2020 een vervolg. Doordat de koopkracht voor de meeste consumenten toeneemt, hebben gasten wat meer te besteden. Vooral hotels en eetgelegenheden kunnen daarnaast op de komst van meer buitenlandse gasten rekenen. Vanwege de aanhoudend krappe arbeidsmarkt blijven personeelstekorten in 2020 voorlopig een belemmering voor de groei. Zowel het gebrek aan personeel als de hogere personeelskosten, die ondernemers hoogstwaarschijnlijk ook doorberekenen, remmen de volumegroei in de sector wat af.
“Met de komst van de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en een aantal wedstrijden van het EK Voetbal is de Nederlandse evenementenkalender in 2020 extra goed gevuld. Met name in de Randstad kan de horeca zich vanwege die evenementen gaan opmaken voor een druk voorjaar”, stelt Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure.