Bank Santander biedt zakelijke klanten opslagfaciliteiten in de cloud
Santander wordt daarmee waarschijnlijk de eerste grote bank die zijn reputatie als ‘trusted partner in bankzaken’ inzet om ook nieuwe vormen van dienstverlening te bieden.
Eerder al behoorden ze tot de eerste banken die de particuliere klant met Zapp nieuwe mobiele betaalmogelijkheden bood, nu wordt ook de portfolio diensten voor corporate cliënten uitgebreid. Het is een van de initiatieven die Ana Botin, CEO van de Santander Group sinds september 2014 van strategisch belang acht om de traditionele klanten niet kwijt te raken. “Willen wij met de nieuwe spelers kunnen concurreren, dan zullen we tenminste dezelfde soorten diensten moeten kunnen aanbieden,” zo merkte Botin onlangs op tegen de Financial Times.
Door de opkomst van near-field communicatietechnologie (NFC) worden banken ineens geconfronteerd met allerlei nieuwe dienstverleners, die de voorheen profijtelijke markt van consumentenbetalingen grondig op de kop zetten. Accenture verwacht dat minstens 20% van de omzet die banken en traditionele dienstverleners als credit card maatschappijen maken via consumentendiensten zal wegglippen naar nieuwe betreders van deze markt. De marge op andere betaaldiensten zal door ontwikkelingen als SEPA bovendien steeds verder dalen.