Ruimte voor robotisering in de accountancy
Automatisering in de accountancy: het is al jaren in volle gang. Daarbij krijgen accountants steeds vaker de ondersteuning van robots. Zo hebben veel kantoren al geïnvesteerd in technologie waarmee ze facturen scannen en herkennen, zodat ze die automatisch kunnen verwerken.
Maar hoeveel ruimte is er eigenlijk nog voor verdere automatisering? Begin dit jaar vroegen we u naar de stand van zaken. Dat deden we met een steekproef onder bijna honderd accountants. In de aanloop naar Accountancy Expo op 27 oktober 2020 delen we de belangrijkste conclusies.
[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2020-jouw-ontdekkingsreis”]
Handmatig werk
De eerste conclusie is dat robots nog flink wat werk uit handen kunnen nemen. Zo geeft ruim een derde (34,3 procent) van u aan tussen de 25 en 50 procent van de tijd kwijt te zijn aan handmatig werk dat geautomatiseerd kan worden. Voor 8,6 procent is dit zelfs meer dan 50 procent van de tijd.
Handmatig werk richt zich bijvoorbeeld op het verwerken van facturen. Maar het kan ook gaan om de kwaliteitscontrole van een administratie. Door deze terugkerende handelingen te automatiseren, kunt u als accountant tijd vrijmaken om bestaande of nieuwe klanten te adviseren.
Gebrek aan tijd
Automatisering kan dus leiden tot tijdbesparing. Maar een gebrek aan tijd is juist nu ook de grootste belemmering die u noemt bij het automatiseren van financiële processen. Zo noemt 42,9 procent dit als een belemmering. Andere barrières zijn een gebrek aan kennis (27,1 procent) en geen prioriteit bij het management (15,7 procent).
Het gebrek aan tijd komt niet helemaal als een verrassing. Veel accountants zijn de laatste tijd namelijk druk geweest met het ondersteunen van bedrijven in nood. Een tijdsinvestering nu kan zich straks echter terugbetalen. Wie wil weten hoe ICT innovatie daarbij kan helpen, brengt op 27 oktober 2020 een bezoek aan Accountancy Expo.
Het Accountancy ICT Innovatie Onderzoek is in 2020 voor het eerst uitgevoerd door AccountantWeek. Doel van het onderzoek is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van ICT-innovatie in de accountancy. In het voorjaar van 2020 zijn de uitnodigingen tot deelname aan het onderzoek per e-mail verstuurd.
Deelname aan het onderzoek vond op anonieme basis plaats. De resultaten zijn niet te herleiden tot individuele respondenten. 98 respondenten hebben via internet de vragenlijst ingevuld. De omvang van de steekproeven van het in dit artikel gepubliceerde onderzoek is voldoende groot om uitspraken te doen over gemiddelden van sectoren of functies in Nederland.