PwC UK aangeklaagd voor fraude autobedrijf
De curatoren beschuldigen PwC ervan dat die de deplorabele situatie van het bedrijf niet blootlegde, ondanks dat de accountants wel een "reëel frauderisico" constateerden. PwC gaf ondanks alle problemen goedkeurende controleverklaringen van de jaarrekeningen 2016 en 2017.
JD Classics restaureerde en verkocht het klassieke auto's en werd het geassocieerd met spraakmakende races zoals de Le Mans Classic. Het bedrijf rapporteerde over 2017 een winst vóór belastingen van 20,7 miljoen pond bij een omzet van meer dan 138 miljoen pond.
Het autobedrijf is ervan beschuldigd de omzet en winst te hebben opgeklopt door verkopen te boeken die niet in hetzelfde boekjaar hadden plaatsgevonden. De waarde van het bedrijf was opgeblazen omdat het activa omvatte die het niet bezat.
De fictieve transacties resulteerden in een overwaardering van ruim 63 miljoen pond en een winst vóór belastingen van ruim 21 miljoen. De activa van het bedrijf werden met 43,6 miljoen pond overschat.
PwC, dat de autodealer van 2015 tot 2018 controleerde, zou een auditstrategie ontworpen hebben die de belangrijkste risico’s ongemoeid liet, zo luidt de klacht. Ook ontbrak er voldoende professioneel kritisch vermogen, aldus critici.
De klacht legt de grote accountantskantoren bij de Britten nog verder onder een vergrootglas. Er lopen rechtszaken tegen drie van de vier big four. Ook EY worstelt met een claim van meer dan een miljard vanwege zijn audits bij NMC Health, een ziekenhuisexploitant die instortte bij een vermoedelijke fraude van miljarden dollars.
En tegen KPMG loopt nog een zaak van 250 miljoen pond wegens de rol die dit kantoor gespeeld zou hebben bij de teloorgang van het bouwbedrijf Carillion.