Profiteren van groei e-commerce? Maak betalen met één klik mogelijk

Nederland zal de komende jaren tot de snelst groeiende markten op het gebied van e-commerce in Europa behoren, blijkt uit een rapport van betalingsmaatschappij Worldpay.

Het concern voorziet voor de Nederlandse e-commercemarkt een gemiddelde groei per jaar van 14 procent. In 2021 zal deze goed zijn voor 36 miljard euro. 

Volgens Worldpay wordt de opkomst vooral gestuwd door nieuwe betaalmethoden. Consumenten zoeken daarbij vooral naar smartphonevriendelijke betaalmethodes.

Nederland blinkt nu vooral nog uit in bankoverschrijvingen. Circa 60 procent van de transacties bestaat uit betalingen via iDEAL. Volgens het rapport zal dit binnen vijf jaar met meer dan een kwart dalen tot onder de 45 procent. In plaats daarvan lijken Nederlandse consumenten in toenemende mate alternatieve betaalmethoden te gaan gebruiken, zoals e-facturen, die naar verwachting van 8 naar 16 procent van de markt verdubbelen, en e-wallets die van 8 naar 10 procent stijgen. De populariteit van debitkaarten en prepaidkaarten verdubbelt naar verwachting ook in de komende vijf jaar, waarbij beide betaalmethoden van 4 naar 8 procent stijgen.

Refererend naar het onderzoek, zegt Rogier de Boer, VP Business Development EMEA bij Worldpay: "Nederland was een van de eerste markten in de wereld waar alternatieve betalingen die specifiek zijn ontworpen voor e-commerce zijn omarmd: iDEAL is een groot succes gebleken. Het aantal bankoverschrijvingen blijft naar verwachting groot, vooral in vergelijking met andere EU-landen, maar zal de komende vijf jaar toch aanzienlijk in marktaandeel afnemen doordat consumenten andere mogelijkheden gaan verkennen. In 2015 hadden bankoverschrijvingen nog een enorm marktaandeel van 71 procent. Een verklaring voor dit verwachte verlies van marktaandeel is de stijging van m-commerce, die in 2017 al bijna op 20 procent zal liggen. Waarschijnlijk gaan consumenten op zoek naar betaaltechnologieën die beter met hun mobiele telefoon integreren, zodat ze onderweg goederen en diensten kunnen betalen."

Het betalingslandschap in Nederland wordt in de komende vijf jaar veel diverser. Winkeliers en handelaren moeten dan ook overwegen om de breedst mogelijke keuze aan betalingsmogelijkheden aan te bieden, en naast betaalopties via de banken ook e-wallets en traditionele methoden middels betaalkaarten aanbieden om aan de behoefte van de meeste consumenten te voldoen. 

Worldpay heeft een lijst van richtlijnen gepubliceerd voor bedrijven die willen profiteren van de wereldwijde kansen op het gebied van e-commerce en m-commerce:

1) Betalen met één klik
Consumenten zullen vaker winkelen bij bedrijven die hun betalingsgegevens opslaan zodat zij er met één klik kunnen betalen. bedrijven zouden betalen met één klik moeten bieden om online afrekenen zo laagdrempelig mogelijk te maken – vooral bij mobiele apps.

2) Overweeg de meest populaire betaalmethoden in elke sector en geef prioriteit aan de methoden die bij uw bedrijfsmodel passen. 
In Europa is er geen one size fits all. U moet dus bekend zijn met de beste opties voor uw bedrijf.

3) Grensoverschrijdende markt
Om een plezierige winkelervaring te bieden, moeten handelaren ervoor zorgen dat zij lokaal kunnen innen zover dat juridisch mogelijk is, een breed scala aan valuta's bij de kassa hebben en klantenservice in de taal en tijdzone van hun klanten kunnen bieden.

Gerelateerde artikelen