Overheid roept bedrijven op octrooien te registreren
Toch heeft minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht laten registeren. De betrokken partijen hebben gezamenlijk het informatiepunt IEgoedidee.nl opgezet. Het is de eerste keer in Nederland dat er een centraal informatiepunt voor intellectueel eigendom wordt opgezet. Vrijwel alle Nederlandse ondernemers hebben via bijvoorbeeld auteursrecht, octrooirecht en merkenrecht met dit onderwerp te maken.
Om dit beter onder de aandacht te brengen heeft staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) namens diverse overheden de campagne ‘Intellectueel Eigendom: de kroon op je werk’ opgezet.
“Bedrijven van klein tot groot blijven – zo goed als het kan – gericht op innovatieve groei”, aldus Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK). “Daarom is het juist nu belangrijk om een campagne te starten over dit onderwerp.”
“Immers de overgrote meerderheid van ondernemend Nederland blijkt het registreren van een merknaam, een creatief model of een octrooi op een technisch innovatieve uitvinding na te laten. En dat terwijl intellectueel eigendom een basisvoorwaarde is om de concurrentie te kunnen aangaan en kan leiden tot fors meer inkomsten, zeker voor het mkb.”
De campagne is in het leven geroepen door vijf overheidsorganisaties: het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Octrooicentrum Nederland/RVO.nl, de Benelux Office for Intellectual Property, de Kamer van Koophandel en de Raad voor plantenrassen.