Overheid maakt ‘schoon rijden’ fiscaal duurder
De korting op de motorrijtuigenbelasting wordt vanaf 2026 stapsgewijs afgebouwd voor bezitters van een volledig elektrische personenauto’s. Het ineens stopzetten van de korting is daarmee van de baan. Volgend jaar is de korting nog honderd procent en in 2026 veertig procent van het normale tarief. Vanaf 2029 gaat de korting naar 35 procent, om twee jaar later helemaal te verdwijnen.
- De korting van vijftig procent op de motorrijtuigenbelastingvoor plug-in hybride auto’s vervalt volgend jaar
- Vanaf 2026 vervalt de korting op de motorrijtuigenbelasting van 143 euro per kwartaal voor LPG-rijders
- Elektrische bestelauto’s gaan vanaf 2026 de volledige motorrijtuigenbelasting betalen
Dat staat in de Voorjaarsnota van het kabinet. Die moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste kamer. Subsidie voor particulieren bij aankoop van een elektrische personenauto ( de SEPP) vervalt volgend jaar.
De korting van vijftig procent op de motorrijtuigenbelastingvoor plug-in hybride auto’s vervalt volgend jaar. Vanaf 2027 moet er meer BPM worden betaald, de belasting bij de aankoop van een nieuwe auto. Er is dan een nieuwe meetmethode van kracht voor de uitstoot van CO2. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers, financieel controleurs en overig hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin
Ook LPG-rijders gaan de afbouw van autosubsidies merken. Vanaf 2026 vervalt de korting op de motorrijtuigenbelasting van 143 euro per kwartaal.
Korting van tafel
Elektrische bestelauto’s gaan vanaf 2026 de volledige motorrijtuigenbelasting betalen. De korting die voor elektrische personenauto’s tot 2031 geldt, is dus voor elektrische bestelauto’s niet van toepassing. Wel wordt de normale bijstelling geschrapt voor werknemers die een elektrische bestelauto privé gebruiken. De werkgever betaalt in plaats daarvan een vast bedrag per jaar, naar verwachting 450 euro per auto.
Opnemen in jaarverslag
Registeraccountants moeten elektrische auto’s in het jaarverslag opnemen volgens de relevante boekhoudkundige en fiscale regels:
- Afschrijvingen en waardevermindering: Elektrische auto’s moeten worden opgenomen in de balans van de onderneming. De aanschafwaarde van de elektrische auto wordt afgeschreven over de verwachte levensduur van het voertuig. Daarnaast moet rekening worden gehouden met eventuele waardevermindering vanwege technologische veroudering of andere factoren.
- Motorrijtuigenbelasting (MRB): Het is belangrijk om de MRB voor elektrische auto’s correct te verwerken. Momenteel genieten elektrische auto’s tot en met 2025 nog 100% korting op de MRB. Dit betekent dat ze in 2025 nog wegenbelastingvrij zijn.
- Onderhoudskosten en gebruikskosten: Naast de aanschafprijs moeten ook de onderhoudskosten en gebruikskosten van elektrische auto’s worden opgenomen. Denk hierbij aan laadkosten, verzekering, banden, enzovoort.
- Milieubelastingen en subsidies: Eventuele milieubelastingen of subsidies die van toepassing zijn op elektrische auto’s moeten ook worden vermeld.
- Toekomstige ontwikkelingen: Houd rekening met toekomstige ontwikkelingen, zoals veranderingen in fiscale regels, technologische vooruitgang en de groeiende populariteit van elektrische auto’s. Verwacht wordt dat het nieuwe kabinet milieubeleid zal wijzigen waardoor mogelijk ook de fiscale regels en voordelen rondom electrische auto’s gaan veranderen.