Op weg naar een persoonlijk scorebord
In de afgelopen periode heb ik weer veel gesprekken met ondernemers gevoerd. Steeds meer mensen weten inmiddels de weg naar onze pilot-vestiging te vinden. En nog belangrijker: voelen zich thuis bij de coöperatie van en voor ondernemers. En sinds het langverwachte espressoapparaat eindelijk geïnstalleerd is, en vooral nu alle medewerkers de cursus koffiezetten met goed gevolg hebben afgelegd, zijn we helemaal klaar om deze ondernemers op de juiste manier te ontvangen.
Uit die gesprekken blijkt trouwens keer op keer dat de meeste ondernemers amper zicht hebben op hun resultaten. Niet goed weten hoe hun bedrijf marcheert. En als we dan laten zien hoe simpel dat straks met ons scorebord kan, zijn ze vaak met stomheid geslagen.
En daar zijn wij dan weer verbaasd over. Nog steeds. Iedereen vindt het doodnormaal dat je op je telefoon of tablet real time fileberichten, buienradar en de koersen van aandelen kunt volgen, maar men is hoogst verbaasd, wanneer dit ook mogelijk blijkt met de resultaten van de eigen organisatie. Dat je ook deze scores straks real time kunt monitoren op je tablet. Maar niet alleen de verrichtingen van het bedrijf, maar ook van de eigen persoonlijke ontwikkeling. Omdat er een directe link is, tussen de resultaten van de onderneming en de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer. Ook kun je alle relevante benchmark-gegevens op dit scorebord volgen. En de resultaten van de organisatie op het gebied van maatschappelijke relevantie. Want er ligt simpelweg dezelfde techniek aan ten grondslag als bij de apps die we al zo lang kennen en zo vaak raadplegen.
Maar laten we eerlijk zijn, ook wij verbaasden ons destijds, nu al weer een jaar geleden, toen we naar zo’n scorebord op zoek gingen. We hebben destijds heel wat zogenaamde dashboards gezien. De een nog ingewikkelder en ingenieuzer dan de andere. Maar een simpel scorebord waarop je in één oogopslag al die resultaten, zowel de harde als zachte parameters in elkaars samenhang kunt zien, en waar je geen boekhoudkundige kennis voor nodig hebt om het te begrijpen, dat was er nog niet. En dat waren voor ons essentiële criteria.
Verbazing
Dat was de reden om de ontwikkeling dan maar zelf ter hand te namen. En dat hebben we geweten. Redelijk onbevangen gingen we het proces in. We formeerden een groep waarin een bedrijfskundige, een accountant, een paar ondernemers, softwareontwikkelaars en boekhoudspecialisten, een psycholoog, designers, animatoren, front-end developers en een creative director zitting hadden. Voor ons was die brede groep vanzelfsprekend. Alleen zo konden we borgen dat het scorebord simpel, aantrekkelijk en intuïtief zou worden. Het voor ondernemers prettig zou zijn om er mee aan de slag te gaan. Maar later ontdekten wij dat deze manier van productontwikkeling heel bijzonder is. Dat we hierin voorop lopen. Nog een reden om verbaasd te zijn.
Want wanneer je je oor te luister legt bij ondernemers, ontdekt wat hun – vaak latente – wensen en verlangens zijn, dan kom je vanzelf op deze aanpak.
Ondernemers willen zich vandaag de dag volledig kunnen richten op het ondernemen zelf. Omdat ze daar hun handen vol aan hebben. Willen niet afgeleid worden door allerlei administratieve klusjes. Actuele gegevens zijn voor hen essentieel, omdat de omstandigheden waaronder zij moeten ondernemen razendsnel verandert, maar het moet wel simpel zijn. Eenvoudig te hanteren zijn.
Hard en zacht
En als je dan doorvraagt, dan hoor je dat ze ook graag gecoacht en gespiegeld willen worden op hun resultaten. Zijn die wel in lijn met hun missie? Brengt al dat harde werken hun droom wel dichterbij? Want voor de nieuwe generatie ondernemers gaat het al lang niet meer over winstmaximalisatie. Maatschappelijke betekenis en maatschappelijke relevantie is waar ze mee bezig zijn. Geld is voor hun niet meer dan een middel. En als je je dat realiseert, dan is wat Manifesto doet, helemaal niet zo bijzonder, maar juist nogal vanzelfsprekend.
Dan ontwikkel je een scorebord op de manier waarop wij dat doen. Dan vind je het normaal om harde en zachte gegevens met elkaar te combineren. En dan beschouw je zo’n scorebord – hoe uniek het misschien ook is – als niet meer dan een instrument. Voor ons om goed te kunnen coachen. En voor onze klanten om goed te kunnen ondernemen.
De afgelopen weken hebben we de eerste rudimentaire versie van dit scorebord getest. Iedereen kon mee doen. Daar hoefde je geen klant of prospect van Manifesto te zijn. Want ook onze beweegredenen gaan over maatschappelijke betekenis. Ook een aantal accountantskantoren deden mee. Daar waren we erg blij mee, want deze beroepsgroep verleiden om noodzakelijke stappen te zetten, in te spelen op de wensen en verlangens van ondernemers is een nevenmissie van onze coöperatie.
Persona’s
Nu zijn we zover dat we de bèta-versie gaan testen. Niet meer met ondernemersprofielen, zogenaamde persona’s werken, zoals in de afgelopen periode, maar de gegevens van echte ondernemers als input gebruiken. Vanaf nu wordt het dus met recht een persoonlijk scorebord.
Uit de mensen die de afgelopen tijd hebben mee-getest, en de ondernemers die zich vanaf vandaag gaan opgeven, kiezen we over twee weken vier ondernemers. De eerste vier ondernemers ter wereld die gaan werken met een echt persoonlijk scorebord. Een instrument dat niet alleen de verrichtingen van de organisatie monitort, maar ook, en in elkaars samenhang, de persoonlijke ontwikkeling, de benchmark en de maatschappelijke relevantie van de organisatie. En omdat het scorebord voor ons dus niet meer is dan een instrument, worden deze ondernemers ook de komende tijd door ons gecoacht. Gratis en voor niets.
Erik Friedeberg is oprichter van Manifesto.
Wil jij je opgeven, wil je tester worden van de bèta-versie van dit persoonlijke scorebord, of wil je launching customer worden van de coöperatie van en voor ondernemers Manifesto, geef je dan op bij dennis@amsterdam.manifesto.nl