NOAB pleit voor standaard inkijkregeling bij overstap software
Kantoren voelen zich ‘gevangen’ door hun softwareleverancier. Dat levert een drempel op om te switchen naar een ander pakket. NOAB is van mening dat een standaardregeling uitkomst zou bieden en roept leveranciers op om hierover in gesprek te gaan.
NOAB heeft administratie-, belastingadvies- en accountantskantoren gevraagd wat hun ervaringen zijn met het inzien van oude data na een software-overstap. Daarnaast stelde NOAB vragen aan de leveranciers van de meest gebruikte softwarepakketten in de accountancybranche.
Resultaat
Uit de resultaten blijkt dat kantoren bij beëindiging van een contract regelmatig tegen problemen aanlopen. Bijna 2/3e van de 100 respondenten heeft problemen (gehad) met een inkijkfunctie, nadat zij waren overgestapt naar een ander softwarepakket. Voor de kantoren die problemen ondervinden, is de prijs het meest genoemde probleem: maar liefst 60% vindt de prijs te hoog. Daarnaast waren de grootste struikelblokken een te korte inkijkperiode, beperkte functionaliteiten, te weinig opties om te koppelen of exporteren of zelfs het compleet ontbreken van een inkijkfunctie.
Geen eenheid
In de resultaten van de enquête onder softwareleveranciers zien we dat elke leverancier een andere regeling aanhoudt met verschillende opties. Er zijn grote verschillen in looptijden, prijzen en functionaliteiten. Ook de software waarnaar men overstapt speelt een belangrijke rol: kan het nieuwe pakket de historische data overnemen of niet?
Standaardregeling
Het is duidelijk is dat er geen transparantie en eenheid is. Kantoren zeggen dan ook volmondig dat zij voorstander zijn van een uniforme regeling voor een inkijkfunctie na het overstappen naar andere software: maar liefst 95 procent vindt dat hier een standaard voor moet komen. NOAB pleit dan ook voor een standaardregeling en nodigt alle softwareleveranciers in de accountancybranche uit voor een rondetafelgesprek om hier concreet vorm aan te geven.