Nieuwe concurrent voor iDEAL en Paypal?
Klarna werd in 2005 in Stockholm opgericht, op basis van de idee om betalen voor (internet)aankopen te vereenvoudigen. In tegenstelling tot diensten als Paypal en iDEAL betaalt de klant die Klarna gebruikt pas nadat zij haar bestelling ontvangen heeft, in plaats voor vooraf. Tegelijkertijd neemt Klarna krediet- en frauderisico’s van de webwinkelier over. Klarna is één van de snelst groeiende bedrijven in Europa, en is inmiddels Europees marktleider op het gebied van online betalen met meer dan 25 miljoen consumenten die bij 45.000 webwinkels shoppen.
Klarna’s doel om ’s werelds meest favoriete betaalmethode te worden, ook voor betalingen tussen consumenten onderling. Daarnaast mikken ze op betalingen voor (kranten- en tijdschriften-)artikelen en het openbaar vervoer. Al e-commerce marktleider in Duitsland, Frankrijk en Italië gaat de onderneming nu de markt in het VK en de VS bestormen. In Zweden heeft vier op de tien inwoners al eens gebruik gemaakt van Klarna. Vooral voor mobiele aankopen is de populariteit groeiende; de conversie (het percentage aankopen dat met een betaling wordt afgesloten nadat een klant iets in het virtuele mandje heeft geplaatst) is inmiddels gestegen tot 50%.
Klarna is in ons land low profile actief via klarna.com/nl