Nationale Accountancy Awards: Huib Brokkelkamp van Ifiac blijft innoveren met eigen app

Ifiac biedt al meer dan 15 jaar maatwerkoplossingen voor klanten binnen de horeca. Door het koppelen van accountancysoftware met de systemen van de klant, kunnen ondernemingen hun gegevens volledig digitaal aanleveren. Dankzij hun eigen Kasonline app kunnen horeca-ondernemingen hun kasadministratie online voeren.
 
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Huib Brokkelkamp: “Met diverse cliënten hebben wij de afgelopen jaren koppelingen gerealiseerd met hun point of sale systeem of webshop. Wij zullen altijd meewerken aan het realiseren van dergelijke koppelingen. Koppelingen zorgen ervoor dat de informatievoorziening sneller en accurater is. Verder hebben wij zelf begin vorig jaar onze toepassing Kasonline laten ontwikkelen, waarmee onze cliënten online de kasadministratie kunnen voeren en binnenkort ook hun horecafacturen kunnen verzenden. Onze Kasonline toepassing zorgt ervoor dat dubbele handelingen en overtikken worden vermeden. Het doel voor komend jaar is om de inhoud van de rapportages aan cliënten verder te verbeteren en om gestandaardiseerde dag- en weekrapportages aan te bieden.”
 
Welk project was dit?
“Voor onze klanten willen we gegevens altijd zo efficiënt mogelijk verwerken, of ze deze nu digitaal aanleveren of nog met een stapel papieren langskomen. Onze doelstelling is altijd dat het gemakkelijk voor de klant moet zijn. Zij moeten zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan hun administratie en hun stukken. Online hebben zij maximaal inzicht. Kasonline is een dagstaat waarop zij dagelijks de omzet noteren en de wijze waarop deze binnen is gekomen. Maar ook kan Kasonline facturen maken en versturen, bijvoorbeeld wanneer gasten op rekening hebben gegeten. Het haalt een slag weg uit hun administratieve werkzaamheden.”
___________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Wat is het voordeel voor de klant?
“Vroeger draaide de klant bonnetjes uit en ging deze handmatig in een Excel-staat of op een formulier invullen. Vervolgens gingen wij dat inkloppen in de administratie. Nu gaat het eigenlijk vanzelf. Dat bespaart de klant een hoop tijd en heeft ook als voordeel dat gegevens sneller en goedkoper worden verwerkt. Bovendien is deze manier minder foutgevoelig. Omdat alles online staat, kunnen zij altijd alle facturen en omzetcijfers bekijken, evenals de rapportages. Uiteindelijk is dat veel handiger. Doordat alles digitaal wordt bewaard zijn nooit meer documenten zoek. ‘Mijn telefoon is mijn kantoor geworden’, zeggen veel klanten nu."
 
Welke dienst bood u twee jaar geleden nog niet aan en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“De meeste diensten boden wij twee jaar geleden nog niet online aan, dus hebben wij hele grote stappen gezet. In huis hadden wij al wel digitale factuurverwerking en ook konden onze cliënten rapporten online inzien tot aan de onderliggende facturen. Wij hebben de keuze gemaakt om te gaan werken met systemen van online aanbieders en deze platformen met elkaar te verbinden. Ook trekken wij steevast aan de bel bij onze leveranciers als wij functionaliteiten missen of anders willen zien en vaak wordt hier gehoor aan gegeven. Zo profiteren wij en onze cliënten het meest van digitale ontwikkelingen.”
 
 
 
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Ifiac heeft de keuze gemaakt alle administraties digitaal en online te verwerken. Wij maken daarvoor gebruik van online aanbieders: Twinfield voor de boekhouding, Basecone voor de factuurverwerking, Nmbrs voor de HR- en salarisverwerking en Ezora voor de online rapportages van cijfers en kengetallen. Ook werken wij samen met andere online toepassingen die onze cliënten gebruiken. Wij hebben onze systemen slim ingericht volgens een interne standaard. Hierdoor bereiken wij een efficiënt boekingsproces. De gestandaardiseerde inrichting is op maat gemaakt voor onze doelgroep, namelijk horeca-ondernemingen. Zij kunnen Ifiac volledig digitaal voorzien van de te verwerken informatie. Bij cliënten die niet digitaal willen of kunnen aanleveren maken wij zelf de documenten digitaal, zodat elke administratie op dezelfde digitale manier verwerkt wordt. Voor cliënten is het daarna echt heel eenvoudig om zelf ook volledig digitaal te gaan werken. Wij kunnen desgewenst ook helpen met het inrichten van hun oplossingen.”
Gerelateerde artikelen