Nationale Accountancy Awards: Status Finance verandert mee met kritische klant in accountancymarkt

In alles wat het doet is Status Finance bezig met de ontwikkeling van haar klanten op financieel en fiscaal gebied. De laatste jaren zet het negen medewerkers tellende administratie- en belastingkantoor meer en meer in op ondernemerschap. Met succes. “Als je iedere maand te horen krijgt dat je vak aan het uitsterven is, ga je vanzelf veranderen en kom je tot nieuwe inzichten”, vertelt directeur Raymond Schijff.

Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
“Ons innovatieve project ligt op het niveau van kantoorhuishouding en is derhalve van toepassing op al onze klanten. De markt van accountancy is dermate aan het veranderen dat vanuit een kantoor anders moet worden gekeken naar de klantenportefeuille. Alle bladen staan er vol mee dat de accountant meer moet gaan veranderen en meer moet gaan adviseren. Maar als je als accountant niet weet waarover je moet adviseren blijf je feitelijk hangen in traditionele advisering: het periodiek bespreken van cijfers, met een klein uitstapje naar het volgende kwartaal.”
Welk project was dit? 
“Wij zijn in staat om op kantoorniveau signalen te ontvangen over onze klanten, waardoor we op ieder niveau binnen de organisatie beter en pro-actiever kunnen adviseren. Dit kan uiteenlopen van trend- en branche-informatie tot financiële en fiscale informatie. Aangezien onze leveranciers, bijvoorbeeld van boekhoud- en rapportagepakketten, heel erg geënt zijn op de eindgebruiker – lees, onze klanten – was het een wens van ons om de courantheid van onze totale portefeuille te beoordelen. Dat bleek nog niet mogelijk in bestaande pakketten en dat was voor ons het moment om hier zelf mee aan de slag te gaan.”

___________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Wat was het resultaat voor de klant?
“Wij hebben bestaansrecht verworven door een scherp prijsbeleid en door in te spelen op vaste prijzen. Maar onze kracht zit er juist in dat wij vaktechniek kunnen vertalen naar kant en klare ondernemerstaal. Wij zijn zelf ook ondernemers. Daar zat voor ons de doorbraak qua groei. Ons kantoorbeleid is daardoor ook veranderd. Onze motto’s zijn inmiddels ‘better before cheaper’ en ‘revenue before costs’. Met dit beleid voeden we onze klanten ook op. Als je ondernemer wilt zijn gaan we ook echt ondernemen en dat alles met heel veel gemak, rust en geen gezeur met de Belastingdienst.”
Welke diensten biedt u die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Waar wij twee, drie jaar geleden voornamelijk bezig waren met operationele en wettelijke werkzaamheden voor klanten, werd onze klant eigenlijk steeds kritischer. Inmiddels hebben wij een adviseringsprogramma draaien en zijn wij meer campagnegericht gaan werken. Een concreet voorbeeld is de introductie van de Flex BV in 2012. Wij adviseerden meer dan 110 klanten die nog traditionele statuten hadden, over te stappen naar de Flex BV. Hierdoor zagen wij resultaten en isten wij dat we verschil konden gaan maken. Naast het feit dat het de klant een voordeel opleverde van meer dan 17.000 euro, zagen wij onze omzet door deze campagne met 6 procent stijgen. En dat smaakte naar meer.”  
 

Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Qua automatisering maken wij volledig gebruik van AFAS. ICT is het kloppende hart van onze organisatie. Vijf jaar geleden kregen wij van iedereen te horen dat je als ondernemer nooit afhankelijk moest zijn van één system. Wij draaiden dit argument om. Wij willen namelijk niet afhankelijk zijn van één persoon. Het proces moet draaien en de mensen daar omheen moesten mee veren. Door AFAS zijn we niet alleen als bedrijf gegroeid, maar ook als mensen. Als je namelijk iedere maand te horen krijgt dat je vak aan het uitsterven is, ga je vanzelf veranderen en kom je tot nieuwe inzichten.”
Gerelateerde artikelen