Nationale Accountancy Awards: ElkeDagBij neemt met automatisatie de totale boekhouding uit handen
Administratiekantoor ElkeDagBij is eind 2013 opgezet vanuit de overtuiging dat de boekhouding voor ondernemers een stuk gemakkelijker kan. Sterker nog: ondernemers zouden zich niet eens met boekhouding bezig moeten houden. Volgens algemeen directeur Twan van Zandvoort is dat wat ElkeDagBij innovatief maakt. De klanten van ElkeDagBij worden volledig ontzorgd op het gebied van de boekhouding. Zowel ondernemers als kantoren die hun eigen administratiesoftware willen upgraden, kunnen hiervoor aankloppen bij het administratiekantoor. Het uitgangspunt: alles automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. “Hierdoor kunnen ondernemer én kantoor hun tijd beter besteden”, aldus Van Zandvoort
Kunt u een voorbeeld noemen van een klant waarvoor u recent een innovatief project heeft gedaan?
Van Zandvoort: “Die vraag is lastig concreet te beantwoorden, aangezien wij minder aandacht hebben voor de individuele klant en juist alles standaardiseren en automatiseren. Van een klantproject is dus niet echt sprake. Iedere klant ervaart dezelfde dienstverlening met dezelfde voordelen. Onze nieuwste klant PestWatcher heeft dit onlangs ook zo ervaren.
Waar bestaat die dienstverlening uit?
“Voor PestWatcher en al onze andere klanten geldt dat wij met de nieuwste internettechnieken de totale boekhouding uit handen nemen. De grootste verandering voor ondernemers is dat zij nog maar een paar dingen mogen en/of moeten doen: offreren (zit in ElkeDagBij), factureren (met één klik van offerte naar factuur) en bonnen en inkoopfacturen scannen en betalen (openstaande post aanklikken). Daarnaast moet je als ondernemer akkoord geven op de btw-aangifte en ook dat gaat online. Kost dit kantoren dan geen werk, zul je je afvragen. Ja en nee. Maar de vraag moet eigenlijk zijn: kost het de kantoren geen geld? En dan is het antwoord: Nee. Want zij kunnen ook gebruik maken van ElkeDagBij om administraties voor hun klanten bij te houden en daarmee tijd, dus kosten besparen. Maar er zijn ook kantoren die vinden dat hun klanten zelf de administratie moeten bijhouden. Voor hen zijn wij de perfecte oplossing: met minimale inspanning een actuele administratie. Wij doen al het werk.
___________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Ook nieuw is dat je bij ons de jaarrekening meteen al krijgt zodra de laatste btw-aangifte van het jaar is geaccordeerd. Dat uitstellen van die jaarrekening is er ingeslopen, maar volstrekt onnodig. Het heeft geen zin in oktober van 2014 de jaarrekening van 2013 te bespreken. Bij ons heb je in januari 2015 de conceptjaarrekening van 2014. Daar heb je wat aan.”
Wat is het resultaat voor de klanten?
“De tijd die kantoren overhouden kunnen zij steken in klantcontact en klantbegeleiding. Zij kunnen op deze manier meer klanten bedienen en een relevante bijdrage leveren tegen betere uurtarieven. Verder houden we de kosten laag. Je start vanaf € 62,50 per maand plus de jaarrekening voor € 5,- per maand, all inclusive. Dat is echt een ongelofelijk laag bedrag, maar wel reëel, want als je goed automatiseert, sluit je een heleboel kosten uit. Je kunt als kantoor wel je kop in het zand steken en ‘tegen’ zijn, maar ElkeDagBij is een volstrekt logische ontwikkeling. Als je al gauw honderden euro’s kunt besparen op je boekhouding, denk je daar toch minstens over na. Wij geven kantoren de kans hun klanten een alternatief te bieden dat tijdwinst oplevert en de kosten verlaagt. Wat zij met die extra marge doen, bepalen zij zelf.”
Welke diensten bieden jullie vandaag die jullie twee jaar geleden nog niet boden?
“Wij zijn sinds eind 2013 pas operationeel gestart in de huidige vorm. Twee jaar geleden was er dus nog niets anders dan een goed idee.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Zoals gezegd, maken wij slim gebruik van de laatste internettechnieken, bijvoorbeeld met scannen van facturen en bonnen, bankkoppelingen en zo mogelijk UBL. Wij spelen daarop in met, bijvoorbeeld, automatische aangifte van de btw. Dat bestaat al, roept dan iedereen, en dat klopt. Wij hebben echter al die ontwikkelingen bij elkaar gebracht en er een nieuwe taakverdeling tussen ondernemer, kantoor en boekhoudsoftware aan gekoppeld. Dat is de innovatie.”