‘Met minder handen meer doen’

MUIS Software heeft kort geleden de implementatie van SBR Banken afgerond. Hoewel er altijd ruimte is voor verbetering, is Mattijs Wilms zeer tevreden over de manier waarop SBR Banken deze implementatie begeleidde. ‘Wij hadden prettig contact, waardoor we snel ter zake kwamen.’

Sinds 1984 ontwikkelt MUIS Software administratieve software specifiek voor accountants en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, evenals voor handelsbedrijven, logistieke ondernemingen, zakelijke dienstverlening en zzp’ers. In de visie van Mattijs Wilms moeten ondernemers vooral ondernemen en zo min mogelijk tijd besteden aan administratieve taken. Draagt SBR daaraan bij?

‘SBR is bedoeld om alles standaard te kunnen rapporteren. Dat helpt uiteindelijk zeker bij het verminderen van het aantal administratieve taken van ondernemers. Onze accountantskantoren zijn net begonnen met SBR Banken, dus onze eerste ervaringen zijn vrij pril. Maar positief.’ Omdat Wilms en zijn collega’s de aansluiting op SBR Banken zo gemakkelijk mogelijk proberen te maken, kijken zij kritisch naar het proces van onboarding van een accountants- of administratiekantoor.

Gestandaardiseerde software

‘Ons viel op dat er een aantal stappen nodig is om SBR Banken werkend te krijgen. Dat is voor de gemiddelde gebruiker best lastig. De meeste professionals willen graag direct klaar zijn.’ Omdat Mattijs Wilms zich zo betrokken voelt bij SBR Banken, deed hij onlangs een aantal voorstellen om het onboardingproces te vergemakkelijken. Een van de verbeteringen die SBR Banken, onder meer als gevolg van feedback uit de markt, recentelijk heeft doorgevoerd is de introductie van het nieuwe aansluitportaal waarbij het onboardingsproces voor intermediairs gemakkelijker verloopt.

Een andere suggestie die Wilms doet, luidt als volgt: ‘MUIS Software levert gestandaardiseerde software. Je zou dus kunnen overwegen geen testrapportages meer in te sturen. De rapportages zijn immers op technisch vlak identiek. Groot voordeel hiervan is het gegeven dat ook de communicatie tussen een klant en SBR Banken beperkt kan blijven tot één keer.’

Volgens Mattijs Wilms verliep de implementatie van SBR Banken prima. ‘Het contact met de technische experts was goed en je dringt als softwareleverancier snel door tot de kern.’ En ook over de verregaande digitalisering die met SBR Banken vorm krijgt, is Wilms positief. ‘Wij zijn er als softwareleverancier enthousiast over. Het betekent dat onze klanten, 1.100 intermediairs in Nederland, met minder handen meer kunnen doen. Dat komt doordat we heel gemakkelijk kunnen communiceren tussen systemen en dientengevolge heel snel cijfers kunnen uitwisselen.’

 

(SBR Banken)

Gerelateerde artikelen