ING zet met Betaalverzoek stap naar bedrijven

ING brengt zijn dienst Betaalverzoek, waarmee klanten via e-mail, Whatsapp, SMS, iMessage of QR-code kunnen betalen, naar de zakelijke markt.

Ikea gaat de dienst die oorspronkelijk voor consumenten bedoeld was om onderling makkelijk rekeningen te vereffenen, binnenkort inzetten om klanten hun aankopen te laten betalen als ze die laten bezorgen. De Zweedse meubelketen besloot daartoe na een proefperiode. Ook Albert Heijn testte Betaalverzoek, net als goede doelen Cordaid en Giro555.

Betaalverzoek maakt gebruik van een QR-code die de klant dan met zijn smartphone kan scannen. Ook niet-ING-klanten kunnen die gebruiken. Zo'n code kan voor een specifieke betaling worden aangemaakt of juist heel algemeen. Cordaid drukte de QR-code bijvoorbeeld af in het donateursmagazine.

Met de stap wordt Betaalverzoek meer en meer een tegenhanger van Tikkie. Die dienst van concurrent ABN AMRO begon ook als consumentendienst, maar richt zich steeds meer op bedrijven. Onlangs maakte ABN AMRO Tikkie geschikt voor gebruik door webwinkels. Diverse bedrijven, zoals luchtvaartmaatschappij KLM, verzekeraar Achmea en supermarktketen SPAR hebben Tikkie al eerder omarmd.

Gerelateerde artikelen