Google My Business; laaghangend marketingfruit voor boekhouders

Wat weet je precies van online marketing?

Door Freek Bos, marketing manager bij Offerte.nl 

De gemiddelde boekhouder zal je met fronsende wenkbrauwen aankijken bij het aanhoren van deze vraag. Veel MKB-boekhoudkantoren schakelen tegenwoordig een online marketing bureau in om online campagnes in te richten. Grotere kantoren hebben soms zelfs een in-house marketingteam. Zelfstandige boekhouders hebben vaak geen budget om een marketingbureau in te schakelen. Toch kan je als zelfstandige ondernemer prima concurreren in de online boekhoudmarkt met Google My Business. De voordelen? Je kan het volledig zelf doen en hebt hier geen budget voor nodig!

Google
Wat belangrijk is om te weten is dat ruim 95% van de Nederlanders hun online zoektocht begint op Google. Dit is dan ook het allerbelangrijkste kanaal om op te focussen. Wat ook belangrijk is om in je achterhoofd te houden is dat iemand die naar een boekhouder of accountant zoekt, een voorkeur heeft voor een bedrijf in dezelfde regio. Google weet dit en daarom zal Google bij termen als “boekhouder” of “accountantskantoor” automatisch bedrijven tonen in de regio van degene die hiernaar zoekt. 
 

Deze zoekopdracht is gedaan in Amsterdam en daarom worden er ook alleen lokale resultaten getoond. 

De resultaten die Google hier toont zijn zogeheten ‘Google My Business’ resultaten en deze zijn puur gebaseerd op relevantie voor de gebruiker. Een grote speler in de markt heeft hier geen invloed op en kan dus niet zomaar jouw bedrijf voorbijgaan in de resultaten door er marketingbudget tegenaan te gooien. Hiermee is Google My Business het ideale laaghangende marketingfruit voor de boekhouder of accountant zonder marketingbudget.

Google My Business aanmaken
Heb je zelf nog geen Google My Business (GMB) aangemaakt? Wacht dan niet langer. Een account aanmaken doe je hier. Het is volledig gratis en het kost je slechts een paar minuten. Je dient wél te bewijzen dat jij daadwerkelijk de eigenaar bent van het bedrijf waar je een account op aanmaakt. Binnen 11 dagen ontvang je een poststuk met daarop een 5-cijferige code. Deze code vul je in binnen je account waarmee je deze direct geverifieerd hebt. 

Weet je nog niet zeker of je al een GMB-account hebt? Typ dan in Google je bedrijfsnaam in. Als je aan de rechterkant van het scherm jouw bedrijf ziet staan dan is er al een GMB-account aangemaakt (zie afbeelding). Heb je deze niet zelf aangemaakt? Dan kan je klikken op de optie ‘claim dit bedrijf’. Vervolgens dien je deze te verifiëren op dezelfde manier als hierboven beschreven. Als jouw bedrijf niet getoond wordt bij het zoeken op jouw bedrijfsnaam betekent dat dat deze nog niet is aangemaakt.

 

Google My Business optimaliseren
Zodra je jouw GMB-account hebt aangemaakt en hebt geverifieerd is het zaak om deze te optimaliseren zodat jouw bedrijf naar boven komt wanneer mensen zoeken naar boekhouder-gerelateerde termen.

De belangrijkste onderdelen die je zelf kan optimaliseren zijn; 

  • Bedrijfslocatie
  • Servicegebieden
  • Openingstijden
  • Website
  • Services
  • Foto’s

Deze secties spreken waarschijnlijk voor zich. Zorg hiervoor dat de informatie die jij invult ook daadwerkelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Wanneer jouw accountantskantoor in een klein dorpje of gemeente gevestigd is, is het geen probleem om omliggende dorpen aan je servicegebieden toe te voegen. Wanneer je gevestigd bent in Amsterdam heeft het geen zin om Eindhoven als Servicegebied toe te voegen. Google toont ten slotte lokale resultaten waardoor jouw GMB niet naar boven zal komen wanneer iemand in Eindhoven op boekhoudkantoor zoekt terwijl je gevestigd bent aan de andere kant van Nederland.

Bij services is het belangrijk dat je alle diensten toevoegt die je aanbiedt. Denk hierbij aan belastingaangifte, loonadministratie, etc. 

Posts en reviews
Ondanks dat je met een GMB-account in de lokale resultaten van de zoekmachine kan meeconcurreren met de grotere kantoren, zijn er maar 3 bedrijven die helemaal bovenaan kunnen staan in de lokale resultaten. Posts en reviews spelen dan ook een belangrijke rol binnen Google My Business. Een bedrijf wat regelmatig wat van zich laat horen en veel positieve reviews heeft maakt meer kans om bovenaan in de resultaten te staan. Want dat zijn onder andere de factoren waarop Google beoordeelt welke boekhoudbedrijven het meest relevant zijn. Posts zijn korte berichten die je via jouw Google My Business account naar buiten kan brengen. Dit kan een informatief bericht zijn om te laten weten dat je bedrijf een weekje dicht gaat in verband met de zomervakantie, maar het kan ook een tijdelijke aanbieding zijn. 

Met een post kan je specifieke informatie onder de aandacht brengen 

Wat betreft reviews; probeer deze niet te manipuleren, dit gaat strikt tegen de richtlijnen van de zoekmachine gigant in. Wat je wel kan en eigenlijk moet doen is klanten stimuleren om een review achter te laten. Heb je net een tevreden mede-ondernemer gesproken over zijn BTW-afgifte. Vraag hem gelijk even of ie een review wil achter laten. Binnen no-time zal je meerdere reviews verzameld hebben en prijk je wellicht bovenaan in de lokale zoekresultaten. Wil je naast GMB toch andere kanalen inzetten om jouw bedrijf beter vindbaar te maken? Verschillende online marketingbureaus vergelijken helpt je met het maken van de juiste keuze.

(bron: Offerte.nl)

Gerelateerde artikelen