Exact introduceert mkb-monitor 

Dankzij data van 340.000 bedrijven financiële analyse. 

Belangrijk nieuws tijdens Exact Live woensdag 2 oktober was de introductie van een online dashboard met economische indicatoren. In de Utrechtse Jaarbeurs, waar het event van de softwareleverancier door 6000 ‘cijferhelden’ werd bezocht, onthulde CEO Phill Robinson de voor iedereen toegankelijke mkb-monitor. 
Judith Redi, Head of Data Science bij Exact: “Na toepassing van Artificial Intelligence hebben we onze data in eerste instantie gespiegeld aan de algemeen beschikbare bevindingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek, omdat die gegevens de meest volledige werkelijkheid van economische ontwikkeling in Nederland beschrijven. De correlatie is met 0,88 hoog, waardoor we met zekerheid op maandbasis de tussenstand van de specifieke ontwikkelingen binnen het midden- en kleinbedrijf kunnen presenteren.”

Vergelijking zuiver houden

De mkb-monitor geeft een up-to-date beeld van de omzetontwikkeling van Nederlandse bedrijven, in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Om die vergelijking zuiver te houden, zijn in deze data alleen bedrijven opgenomen die in beide maanden omzet hebben geboekt en die dus minimaal een jaar bestaan. Exact claimt een actueler beeld dan ooit te geven van de Nederlandse economie. Ook cashflow en cashflowpositie van het mkb worden bijgehouden. Verder wordt gemeld hoeveel dagen ondernemers gemiddeld, na het uitsturen van facturen, moeten wachten op betaling. 
De cijfers zijn samengesteld op geanonimiseerde data van 340.000 Nederlandse mkb-bedrijven die hun administratie bijhouden in Exact Online. In de praktijk betekent dit dat de data van 21 procent van de 1,6 miljoen ondernemingen in Nederland in de monitor zijn vertegenwoordigd. Op de eerste werkdag van elke maand worden de data van het online dashboard bijgewerkt, zodat die altijd tot op drie maanden aktueel is. Exact zegt tot het initiatief te zijn gekomen om klanten te helpen inzicht te krijgen in hun bedrijfsvoering en hoe er wordt gepresteerd ten opzichte van de concurrentie. 

Wachttijd betaling facturen

“Het mkb is de bron van onze cijfers en we geven deze bedrijven hiermee een recent beeld van de ontwikkelingen in winstgevendheid, omzetgroei of -daling en de wachttijd op betaling van facturen”, aldus Judith Redi. 
Er zijn vier sectoren waarvoor de softwareleverancier uit Delft specifieke dashboards heeft gemaakt: bouw, handel, horeca en accountancy. Het zijn vooral die vier bedrijfstakken die zo vaak gebruik maken van Exact Online dat een betrouwbaar beeld kan worden geschetst, zo werd tijdens Exact Live toegelicht. “Maar wellicht dat we het aantal sectoren in de toekomst nog uitbreiden.”
‘Welkom thuis, cijferhelden’, was het motto van Exact Live 2019. Voor een afgeladen zaal met CFO’s, HR-professionals, ondernemers, accountants en logisitiek managers legde CEO Phill Robinson uit hoe belangrijk het is om op data te kunnen vertrouwen als dé brandstof voor succesvol beslissen en kwalitatief advies.  

Max Verstappen en Ali B

“Hoe verzamel je data, hoe interpreteer je die vervolgens en hoe vergroot je de kans op het nemen van de juiste beslissingen”, zo trapte Robinson af voor Exact Live. Gasten als rapper Ali B en Formule 1-icoon Max Verstappen zorgden voor wat luchtige afleiding. Als dagvoorzitter Humberto Tan met Ali B en Max Verstappen schouder aan schouder op het podium staat, zegt die eerste: “Als deze foto de wereld overgaat, zullen mensen niet weten waar die is genomen en dat hier drie Nederlandse jongens staan.”
Het programma voorzag verder in sessies over onderwerpen als ‘Fintech, de redder van accountancy?’, ‘Next Generation ERP; dit is nieuw in Globe & Synergy’, ‘digitalisering van de productievloer als concurrentievoordeel?’ en ‘zo zet je machinelearning en real time facturering in’. Ook werd vooruitgekeken naar finance in 2020. ‘Hoe blijf je bij in een wereld waar robotisering en globalisering een steeds grotere rol spelen en hoe ga jij daar als financieel professional mee om?’     
 
 

Gerelateerde artikelen