E-mailmarketing: wat levert het op?

In 2016 heeft Break Out Marketing onderzoek gedaan onder accountantskantoren naar het gebruik van online marketing. Een van de meest bekende (88%) en gebruikte marketinginstrumenten daaruit blijkt e-mailmarketing te zijn.

Om ervoor te zorgen dat uw e-mailmarketing naar een hoger niveau getild wordt hebben we een aantal tips op een rij gezet.

1. Strategie

Van belang is dat u een doelgroep en doel heeft vastgesteld voor de nieuwsbrief. Dit zorgt voor een duidelijke maatstaf bij het samenstellen van de inhoud. En u komt te weten of de nieuwsbrief ook resultaat oplevert voor alle inspanningen die eraan besteed zijn.

Vraag u telkens af of de inhoud(content) een toegevoegde waarde is voor uw doelgroep en aan hun behoefte voldoet. Wat vindt men interessant om te lezen?

Unieke nieuwsbrief

Vaak wordt er gebruik gemaakt van systemen die nieuwsbrieven geautomatiseerd aanleveren/genereren. Dit kan ervoor zorgen dat hun inhoud minder uniek is doordat meerdere accountantskantoren dezelfde inhoud in de nieuwsbrieven hebben. Geen tijd om de gehele nieuwsbrief zelf te schrijven en wilt u gebruik blijven maken van een geautomatiseerde nieuwsbrief? Maak dan een combinatie met bijvoorbeeld twee eigen geschreven, op uw accountantskantoor toegespitste, berichten. Hierdoor krijgt de nieuwsbrief een meerwaarde t.o.v. andere nieuwsbrieven met dezelfde inhoud.

Tips

• Doel en doelgroep bepalen

• Verwerk een duidelijke boodschap in de nieuwsbrief

• Ontwikkel een unieke nieuwsbrief

2. Goed leesbaar op mobiel

Volgens de E-mail Benchmark (maart 2017) wordt e-mail meer geopend op mobiel dan op een desktop. Daarnaast wordt er op mobiel ook meer doorgeklikt. Het is dus van belang dat uw nieuwsbrief goed weergegeven wordt op mobiel!

Waar moet u op letten?

Let erop dat het design zich moeiteloos aanpast aan de grootte van het scherm (responsive design). Maar zorg er ook voor dat het lettertype groot genoeg is zodat men niet hoeft in te zoomen om de tekst te kunnen lezen.

Tips

• Responsive design (geoptimaliseerde nieuwsbriefweergave op smartphones & tablets)

• Automatische schaalvergroting van afbeeldingen

• Leesbare tekst

3. Personaliseer uw e-mailmarketing

In de tijd van ‘Big Data’ hebben we veel informatie beschikbaar van elkaar. Deze kunnen gebruikt worden om de nieuwsbrief persoonlijker te maken en de ontvanger meer aan te spreken.

Daarnaast kunt u in het inschrijfformulier ook een verdeling maken in interesses. Hiermee zorgt u ervoor dat de inhoud meer relevant is voor de ontvanger van de nieuwsbrief. Én u weet hierdoor waar de interesses liggen waardoor u uw boodschap nog beter kunt richten op de behoeftes.

Tips

• Personaliseer de aanhef

• Nieuwsbrief onderverdelen in interesses (voorkeuren)

4. Wordt het doel bereikt?

Wellicht dat u al diverse nieuwsbrieven hebt verstuurd. Maar wat heeft het opgeleverd?

Om erachter te komen of u uw doel heet behaald of hoe u de nieuwsbrief kunt verbeteren dient u de statistieken te meten. Bent u op de goede weg? Of zijn er verbeterpunten die opgepakt moeten worden?

Er zijn diverse online programma’s die kunnen helpen bij het verzamelen van dergelijke data zoals bijvoorbeeld Mailchimp. Hiermee kunt u gemakkelijk zien hoe vaak en door wie de nieuwsbrief is geopend. Daarnaast is het met Mailchimp ook mogelijk om een A/B test op te zetten. Hiermee krijgt u informatie over het effect van twee verschillende varianten van de nieuwsbrief. Met een kleine verandering in de nieuwsbrief kunt u soms grote verschillen in resultaat creëren.

Tips

• Statistieken (meten = weten)

• Testen, testen en nog eens testen!

Geen idee waar te beginnen om uw nieuwsbrief te verbeteren? Of heeft u hulp nodig bij het opzetten van een goede nieuwsbrief? Neem dan contact met ons op over de mogelijkheden.

 

(Door: Break Out Marketing)

Gerelateerde artikelen