Efficiëntere processen door SBR

Ondernemers en intermediairs zullen het werken met SBR-kredietrapportages steeds meer gaan zien als een logische stap naar een efficiënter proces. Een interview met FRC-penningmeester Marcel Gerritsen, onder meer over de vraag waarom hij SBR Banken als FinTech startup ziet.

2017 wordt een belangrijk jaar. SBR als normstelling is sinds 1 januari een feit en de start van het revisieseizoen per 1 april aanstaande nadert met rasse schreden. Daarmee breekt een spannende periode aan. Marcel Gerritsen, directeur Zakelijk Financieren bij Rabobank Nederland en sinds anderhalf jaar penningmeester bij het FRC: “Belangrijk is dat zowel ondernemers, intermediairs als banken nu goed gaan beseffen dat we met behulp van SBR Banken een efficiënter proces voor klanten hebben ingericht. Dit leidt ertoe dat ondernemers sneller duidelijkheid krijgen over hun financiering. Dat wordt ook wel gezien, maar het tempo waarin de markt in beweging komt, had van mij wat hoger mogen liggen.”

“Gelukkig komt dit nu in een versnelling; steeds meer partijen, waaronder ook de grotere kantoren, sluiten nu aan op SBR Banken. Feit blijft dat intermediairs verschillend aankijken tegen de aanlevering van kredietrapportages in SBR. De ene groep zegt: ‘Het past gewoon bij de digitaliseringstrend en het helpt mij om de communicatie tussen mij en mijn klanten efficiënter te maken’. De andere groep intermediairs geeft aan dat ze nog wel wat werk op zich af zien komen voordat ze deze digitale snelweg op kunnen rijden. Daar zit dus nog wat weerstand. Wij hopen als SBR Banken uiteraard dat die eerste groep zo snel mogelijk groot wordt en dat de tweede groep zo snel mogelijk slinkt. Om dat te stimuleren, hebben wij vorig jaar onder meer het EHBA-team (Eerste Hulp Bij Aansluiten) geformeerd. De ervaringen daarmee zijn positief. Ik denk persoonlijk ook: waarom zou je als kantoor hierin zelf het wiel uit willen vinden, terwijl je een beroep op dit team kunt doen?”

FinTech startup
Marcel Gerritsen: “SBR Banken bestaat natuurlijk al een aantal jaren. Desalniettemin zou ik SBR Banken willen kwalificeren als een FinTech startup. Het op één lijn krijgen van een land op één standaard is een complexe klus, al zijn we daar nu vrij ver in. De komende twee jaren zullen in het teken staan van implementatie en verdere doorontwikkeling. Dat werkt het best in een ondernemende, innovatieve omgeving die met haar omgeving samenwerkt. Ik hoop dat zowel intermediairs als banken op deze manier willen kijken naar SBR Banken en naar wat daar wordt gerealiseerd.”

Gerritsen vervolgt: “SBR Banken gaat over het digitaliseren van informatie die banken nodig hebben van ondernemers die een financiering aanvragen. Dat past heel goed bij mijn bestuursfunctie bij Rabobank, waarbij zakelijk financieren mijn primaire aandachtsgebied is. Zowel bij de bank als bij SBR Banken speelt namelijk dezelfde vraag: hoe kunnen we het ondernemers zo gemakkelijk mogelijk maken om financiering aan te vragen? Kredietrapportages in SBR vormen daar mijns inziens een duidelijk antwoord op. Je ziet dat data steeds belangrijker worden voor dienstverlening. SBR Banken kan steeds meer toegevoegde waarde bieden aan klanten als data vaker, op uniforme wijze, met elkaar worden uitgewisseld.”

Propositie
“Wat de propositie van Rabobank is in deze context? Binnen onze organisatie hebben wij SBR inmiddels ingebouwd in ons online aanvraagproces. Wij willen het voor onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om een financieringsaanvraag te doen; door henzelf online, samen met hun accountant via Financieringsportaal.nl of samen met een relatiemanager. Met één druk op de knop kunnen de cijfers van de klant direct gepresenteerd en geïntegreerd worden. Binnen Rabobank is dat een integraal onderdeel van de financieringsstraat voor mkb’ers met een financieringsbehoefte tot € 1 miljoen.”

Gerritsen krijgt energie van de manier waarop het intermediair, de bank en de ondernemer elkaar in het huidige financieringslandschap opzoeken. “Intermediairs kunnen in het financieringstraject absoluut waarde toevoegen voor hun klant. Het is heel simpel: wanneer wij als bank weten dat de intermediair naar de cijfers van de ondernemer heeft gekeken, weten wij dat de kwaliteit van de cijfers hoog is. Daardoor kunnen wij sneller tot besluiten komen en eerder duidelijkheid verschaffen. SBR-kredietrapportages dragen hier wezenlijk aan bij.”

Novak biedt samen met SBR Banken de actie ‘Eerste Hulp bij Aansluiten’ (EHBA) aan. Lees daar hier meer over. 

(SBR Banken) 

 

 

Gerelateerde artikelen