Een op vijf bedrijven voert big-data-analyses uit
Big-data-analyse is het gebruik van technieken en softwaretools om vaak grote en ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren. Enerzijds gaat het daarbij om eigen datasets, afkomstig van bijvoorbeeld apparaten of sensoren van het bedrijf. Een op de elf bedrijven analyseert deze. Anderzijds voeren bedrijven ook analyses uit op big-databronnen buiten het eigen bedrijf, zoals sociale media (10 procent van de bedrijven).
Bij grote bedrijven is big-data-analyse gebruikelijker dan bij kleine bedrijven. Van de bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen analyseert 15 procent big data; onder bedrijven met 500 of meer werknemers is het aandeel met 42 procent bijna drie keer zo groot.
Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna een op de drie. Bij telecombedrijven is het aandeel zelfs 44 procent. Bedrijven in de telecommunicatiesector beschikken over grote hoeveelheden eigen data, en 30 procent van hen voert daarop big-data-analyses uit. Ook veel verzekeraars analyseren hun eigen big data. Van de reisbureaus voeren drie op de tien big-data-analyses uit. Zij gebruiken vooral sociale media als bron. De transportsector richt zich vooral op big data over geografische locaties.
Van alle bedrijven voert 17 procent big-data-analyses uit met eigen medewerkers. Vooral in de telecombranche, bij verzekeraars en onder researchinstellingen zetten veel bedrijven eigen medewerkers hiervoor in. Verzekeraars besteden dit soort werkzaamheden daarnaast ook vaak uit: 28 procent in 2015. Van alle bedrijven liet een op de tien big-data-analyses uitvoeren door derden.