Bewustwording cybercrime: Ruim kwart organisaties treft geen maatregelen

Op Safer Internet Day blijkt dat maar liefst 27 procent van de organisaties geen maatregelen heeft getroffen om werknemers bewust te maken van cybercrime. Dit gebrek aan maatregelen brengt ernstige risico’s met zich mee. 

Dit blijkt uit onderzoek van BIT onder meer dan 1.000 Nederlanders met een kantoorbaan. Zo klikt 14 procent van de werknemers op de werkvloer op linkjes in e-mails van onbekende afzenders. Bijna een kwart (22%) geeft aan dat hierdoor de werkcomputer of -laptop weleens geïnfecteerd is met een virus. 12 procent heeft geen idee of dit gevolgen heeft gehad. 

Naast het klikken op linkjes in e-mails van onbekende afzenders, geeft één op de tien werknemers aan weleens bestanden te openen uit mails van onbekende afzenders. 26 procent heeft hierdoor te maken gekregen met een virus en 15 procent weet niet of het gevolgen heeft gehad. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Internet eigenwijs 2017’.

Getroffen maatregelen
Van de organisaties die wel maatregelen hebben genomen om werknemers bewust te maken van internetgevaren, heeft 43 procent veiligheidsmaatregelen opgesteld in een reglement en deze ook aan alle medewerkers uitgelegd. 

Volgens 34 procent van de medewerkers zijn veiligheidsrisico’s gedocumenteerd en aan iedereen uitgelegd en bij 19 procent van de bedrijven worden interne bijeenkomsten georganiseerd over veiligheidsrisico’s. Daarnaast zegt bijna een derde van de werknemers dat internetgebruik continu anoniem wordt gemonitord en dat zij worden aangesproken op het moment dat er risicovolle handelingen worden uitgevoerd.

Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: “Met de toenemende cybercriminaliteit is het een zorgwekkend gegeven dat nog te weinig organisaties zich bezighouden met het creëren van bewustwording en het begeleiden van werknemers. Ons onderzoek laat zien dat dit voor reële gevaren zorgt. Het advies is dat de IT-afdeling de volgende stap zet om werknemers, en ook zeker het management, te informeren en overtuigen van de gevaren en consequenties die verbonden zijn aan onveilig internetgedrag. Bewustwording onder werknemers is de basis om cybercrime op de werkvloer terug te dringen en een open, veilig en vrij internet te waarborgen.”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]

Gerelateerde artikelen