BDO schaft in de VS het partnermodel af
BDO in de VS houdt om een partnerorganisatie te zijn. De accountants- annex adviesorganisatie wordt dit weekend formeel een bedrijf als zoveel anderen. Partners worden aandeelhouders en werknemers.
De transitie heeft zich tot nu toe in stilte voltrokken. In een verklaring vorige week zei Wayne Berson, CEO van BDO USA, dat "conversie fiscale en andere voordelen biedt om ons bedrijf te positioneren voor blijvend succes terwijl we blijven groeien en transformeren".
In de VS wordt gespeculeerd dat belastingvoordelen de belangrijkste drijfveer vormen voor BDO US om het partnermodel op te geven. Een maatschap betaalt geen belasting. Haar partners betalen belasting over hun deel van het inkomen, vaak tegen hoge tarieven. Een bedrijf wordt daarentegen rechtstreeks op zijn winst belast, tegen tarieven die aanzienlijk zijn verlaagd door de vorige president van de VS.
Belastingaangifte in elke Amerikaanse staat apart
Overstappen naar een normale bedrijfsstructuur betekent ook dat partners geen belastingaangifte hoeven in te dienen in elke Amerikaanse staat waar het bedrijf actief is. Die versnipperede aanslagen per partner zouden uiterst gecompliceerd zijn geworden nu de jaaromzet van BDO USA is gegroeid van 618 miljoen dollar tien jaar geleden naar nu drie miljard dollar.
Een andere juridische structuur zou het bovendien gemakkelijker maken om vreemd kapitaal aan te trekken, zo oordelen deskundigen. Grote accountantskantoren in de VS hebben zich op het overnamepad begeven, gefinancierd door private equity-bedrijven. Vorig jaar vertelde CEO Berson in de Financial Times dat ook BDO US overnames wilde gaan doen.
Besluitvorming door duizenden partners
Daarnaast zouden bedrijven met een partnerstructuur log worden. Voor ingrijpende beslissingen is de goedkeuring nodig van honderden en soms zelfs duizenden partners. Media verwijzen naar het plan van EY om accountancy en advies te splitsen, waar partners uit de hele wereld zich over moesten uitspreken. Bovendien is het partnermodel ontmoedigend voor ambitieuze medewerkers. Slechts één op elke vijftig accountants wordt partner, stelt de Financial Times.
Kevin McCarty, mede-oprichter van het digitale adviesbureau West Monro en voormalig senior manager bij Arthur Andersen, zegt in de Financial Times dat het steeds langer duurt om partner te worden. "Ondertussen is het een fout om alle winst uit te keren en niet te focussen op winst, ondernemingswaarde en aandelenwaardering."