Artificial Intelligence geliefd onder consumenten

Uit onderzoek van PwC is gebleken dat kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere plek krijgt in het leven van mensen.

Het Global Consumer Insights-onderzoek van PwC vond plaats onder 22.000 respondenten wereldwijd. Een derde van de consumenten geeft aan dat ze door kunstmatige intelligentie gestuurde apparaten wilt gaan kopen. 

In opkomende economieën blijkt een grotere interesse te bestaan onder consumenten om AI gestuurde apparatuur aan te schaffen. In deze landen is een lagere servicegraad van retail waardoor de toegevoegde waarde van deze producten hier een stuk groter is dan in het westen.   

Mannen van 18 tot 34 jaar blijken het meest geïnteresseerd in het aanschaffen apparaten die worden gestuurd door artificial intelligence. Deze groep kent een lagere drempel wat betreft de risico’s ten aanzien van privacy of online veiligheid. 

Daarnaast zien we dat e-commerce  de consumentenmarkt domineert. Zo’n 60 procent van de consumenten geeft aan online te winkelen. Hiervan blijkt 38 procent open te staan voor drones als bezorgmethode. Toch bleek dat voor het vierde jaar op rij het percentage consumenten dat op wekelijkse basis fysieke winkels bezoekt te zijn gestegen. 

Bron: PwC
 

Gerelateerde artikelen