Retail groeit online, winkelstraat wisselvallig

De detailhandel profiteert van stijgende consumentenbestedingen en ziet de omzet toenemen.

Het ING Economisch Bureau verwacht zowel in 2018 (+3,5%) als 2019 (+4%) groei. Die omzetgroei is echter niet evenredig verdeeld. Vooral online retail profiteert. In de winkelstraat is het beeld wisselvallig.

Detailhandel profiteert van groei economie
De groeiende economie doet de detailhandel goed. De toenemende werkgelegenheid geeft consumenten vertrouwen. Daarnaast wordt voor 2019 extra koopkracht verwacht. Dit resulteert in een stijging van de consumentenbestedingen en zorgt in de detailhandel voor extra omzet.

Vooral online retail profiteert
Niet alle winkeliers profiteren van die extra omzet. Webshops groeien nog steeds hard en verhogen hun marktaandeel. De omzet van pure webshops (retailer met als hoofdactiviteit een webshop) steeg in het eerste kwartaal van 2018 met ruim 19 procent. Hun omzet zal in 2018 naar verwachting (ruim € 10 miljard) verdubbelen ten opzichte van 2013 (€5 miljard). Ook fysieke winkelketens zetten vaker in op internet. Deze multichannel retailers zagen hun omzet via internet in het eerste kwartaal van 2018 met bijna 26 procent groeien.

Wisselvallig beeld winkelstraat
De groei online zet de (fysieke) activiteiten in de winkelstraat onder druk. Dit resulteert in een wisselvallig beeld. Winkels in food, woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging groeien. Winkels in schoenen, speelgoed en consumentenelektronica zien hun omzet naar verwachting dit jaar juist afnemen.

Gerelateerde artikelen