Online-omzet winkels september stijgt 13 procent

De detailhandel heeft in september 1,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral de online-omzet steeg. De omzet van webwinkels nam toe met 10 procent. Het verkoopvolume groeide ook, met 1,9 procent. In de foodsector groeiden de opbrengsten met bijna 4 procent, terwijl de omzet in de non-foodsector met bijna 1 procent kromp.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen.

[avg-advertorial slug=”ontdek-hoe-u-als-mkb-accountant-kunt-groeien”]

Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,7 procent lager dan in september vorig jaar. Bij non-food realiseerden winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de winkels in meubels en woninginrichting hebben meer omgezet. Bij de drogisterijen bleef de omzet nagenoeg gelijk. De verkopen van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in schoenen en lederwaren krompen.jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) kromp met 0,2 procent. De vorige keer dat de omzet van de non-food kromp was in maart 2018 (0,7 procent).

Gerelateerde artikelen