Wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen
De wijziging leidt ertoe dat wanneer een werknemer in een of meer kalendermaanden in de referteperiode geen loon heeft genoten, het totale loon in een jaar niet door 261 dagloondagen wordt gedeeld, maar door minder dagen. Dit heeft voor starters, flexwerkers en herintreders, die één of meer kalendermaanden in de referteperiode geen loon hebben genoten, een dagloonverhogend effect. Voor overige werknemers heeft deze wijziging geen effect.
Ook voor werknemers die na 104 weken ziekte een beroep doen op de WW, wordt het Dagloonbesluit aangepast. In die situatie wordt de referteperiode voor de bepaling van het dagloon verlegd naar het jaar voorafgaande aan het aangiftetijdvak waarin de betrokken werknemer de bedongen arbeid niet kon verrichten vanwege ziekte. Dat leidt over het algemeen tot een hoger dagloon.
Uitvoeringtoets UWV
Onlangs heeft UWV een uitvoeringstoets uitgebracht over deze wijzigingen van het Dagloonbesluit. Hierin geeft UWV aan dat de voorgestelde wijzigingen van het Dagloonbesluit uitvoerbaar zijn. Voor de wijziging met betrekking tot dagloonvaststelling in geval van minder loon door staking in de referteperiode geldt dat dit alleen uitvoerbaar is als de stakingsdagen door de Belastingdienst worden opgenomen in de loonaangifte en daarmee in de polisadministratie. Het UWV, de Belastingdienst en medewerkers van mijn ministerie zijn nog in overleg over een vormgeving die tegemoet komt aan de wensen van beide uitvoerders.
De dagloonreparatie voor starters, flexwerkers en werknemers die 104 weken ziek zijn geweest en een beroep op de WW doen, is voor het UWV uitvoerbaar per 1 januari 2017. Daarbij stelt UWV als voorwaarde dat de wijzingen per 1 april 2016 definitief vaststaan. ‘Om hieraan tegemoet te komen wil ik UWV verzoeken om na de bespreking in het Algemeen Overleg WWZ op 9 maart aanstaande te starten met de eerste voorbereidingen voor de implementatie,’ zo schrijft Asscher.
Overgangsregeling
Asscher: ‘Zoals in het voorgaande aangegeven kan UWV de wijziging van het Dagloonbesluit niet eerder dan per 1 januari 2017 invoeren. Eerder heb ik aan uw Kamer toegezegd om de lagere dagloonvaststelling over de tussenliggende periode te compenseren. Op basis van een apart te treffen overgangsregeling zal aan de betrokken WW-gerechtigden een eenmalige tegemoetkoming worden verstrekt vanwege het lagere dagloon in de periode van 1 juli 2015 tot aan het moment van inwerkingtreding van het gewijzigde Dagloonbesluit. Een concept van deze overgangsregeling wordt momenteel door UWV op uitvoerbaarheid getoetst. Uit deze uitvoeringstoets zal blijken per wanneer uitvoering van de overgangsregeling mogelijk is.’
De wijziging van het Dagloonbesluit dient nog voor advies voorgelegd te worden aan de Afdeling advisering van de Raad van State. Asscher streeft er naar om zowel de wijziging van het Dagloonbesluit als de overgangsregeling voor de zomer te publiceren in het Staatsblad respectievelijk de Staatscourant.
• Ontwerpbesluit tot wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen