Wat betekent ‘The Future of Audit’ voor de accountantsopleidingen?
AICPA inventariseert verwachtingen en meningen van top-opleiders.
Op de site van het Project Toekomst Accountantsberoep van de NBA wordt een tiental projecten vermeld, die alle (de toekomst van) een aspect van het beroep bestrijken. Uit die inventarisatie komt het beeld naar voren, dat de NBA minder op heeft dan AICPA, het American Institute of CPAs, met technologische innovaties die de accountantscontrole onherroepelijk zullen gaan veranderen .
In een nieuw rapport wijst AICPA op de snelle evolutie, die de accountantscontrole doormaakt, door de opkomst van “continuous auditing, data analytics, Big Data, en de verdere integratie van informatietechnologie”.
Deze ontwikkelingen, aldus het instituut, zullen grote invloed hebben op de ‘future of audit’, en daarom is het zaak dat de opleidingen, die per slot de accountants-van–de toekomst zullen leveren, nu al rekening houden met die ontwikkelingen.
Welke kennis en competenties moeten die opleidingen gaan bieden, over de analyse van ongekende hoeveelheden gegevens, over de (on)mogelijkheden van AI-systemen, over een nieuwe benadering en reikwijdte van de controle?
Volgens Miklos A. Vasarhelyi, professor of accounting en directeur van het Continuous Auditing & Reporting Laboratory van Rutgers University, vervulden de financiële gegevens vroeger een grotere rol dan nu voor het leiden van een organisatie. Tegenwoordig worden besluiten genomen op basis van een veelheid van actuele (soorten) gegevens, en daarmee verandert ook de rol van de auditor: die kan en moet veel meer ‘data’ in ogenschouw nemen, en in feite continu ‘auditen’, in plaats van periodiek, zoals we gewend zijn. Of waren.
Docenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs vragen zich af of dat soort onderwerpen, continuous auditing en analytics, niet te hoog gegrepen zijn voor hun studenten (en/of voor henzelf, waarschijnlijk). En het curriculum is al zo volgepropt – kunnen dat soort dingen er nog wel bij?
Maar intussen gebruiken steeds meer klanten van accountants wél dat soort technologieën, en dat betekent dat de kantoren zich ook zullen moeten aanpassen. Op veel kantoren worden de medewerkers dan ook bijgeschoold op dit soort onderwerpe, en natuurlijk verwachten zij van de opleidingen dat die mee-groeien.
Helen Brown-Liburd, CPA, Ph.D., associate professor of accounting and information systems aan Rutgers, constateert dat deze technieken en methoden misschien nog niet wijd verbreid zijn, maar dat wanneer bedrijven ‘Big Data’ gebruiken de accountant niet achter kan blijven en vertrouwen op zijn aloude steekproefsgewijze ‘controle’.
Ryan A. Teeter, Ph.D., clinical assistant professor of accounting aan de University of Pittsburgh, merkt nu al dat de grote kantoren geen in de accountancy afgestudeerden aannemen voor analytics-werk, maar liever wiskundigen en ICT-afgestudeerden. “Kantoren hebben behoefte aan auditors die beide kanten begrijpen, techniek én finance.
Bij de Big Four zie je drie rollen ontstaan: accountants/auditors die bij en met de klant werken, data scientists die patronene en verbanden weten te vinden in grote hoeveelheden gegevens, en intermediairs of tolken die de communicatie tussen die twee specialismen faciliteren.”
Het is duidelijk, aldus AICPA, dat de meeste opleidingen achterlopen op deze ontwikkelingen. “men beseft dat er iets moet veranderen, maar weet niet precies wat en hoe!”
Meer over de toekomst van accountantsopleidingen via aicpa.org.