Wat betekent Kunstmatige Intelligentie voor de accountancy?
Deloitte vatte het al eens samen: KI heeft last van te veel en te weinig definities van wat het begrip betekent.
De term Kunstmatige Intelligentie, of Artificial Intelligence voor de taalpuristen, roept vooral apocalyptische beelden op. De beroemde alleskunner Elon Musk zei eens dat “AI could be more dangerous than nukes”; de even beroemde Stephen Hawking waarschuwde al eens dat AI het einde van de mensheid zou kunnen betekenen. En juist in finance doemt het spookbeeld van de robot steeds vaker op – de robot-accountant wel te verstaan.
Op Accountingweb wordt weer eens een nuttige poging gewaagd om enkele KI- ontwikkelingen te verduidelijken. Belqangrijk is in elk geval een onderscheid te maken tussen de wetenschap van en rond AI en de praktische toepassingen ervan. Bij dat laatste moeten we liever spreken over ‘cognitieve technologie’.
Dat zei ook Deloitte al in 2014, toen het nog steeds nuttige Demystifying Artificial Intelligence verscheen. Intussen groeit het aantal concrete toepassingen met de dag, zeker in finance en accounting.
Het gaat dan om ‘lerende machines’ die steeds effectiever hun werk doen/ het werk van mensen overnemen zonder specifiek voor die taak geprogrammeerd te zijn. Denk aan natuurlijke-taalherkenning – machines worden steeds beter in het voeren van een echt gesprek. En waar de machine de mens allang voorbij is gestreefd is in het analyseren en patronen herkennen in grote hoeveelheden data – resulterend bijvoorbeeld in een real-time waarschuwing dat ergens in een systeem non-compliant gewerkt dreigt te worden.
Een domein dat grote veranderingen te zien zal geven, de komende maanden, is de email. Automatisch e-mails selecteren, prioriteren én beantwoorden zal ook in de accountant-praktijk een forse impact (kunnen) hebben, voorspelt Paul Bulpitt, oprichter van WOW Company a en ‘head of accounting’ van Xero. Zelfs Gmails inbox biedt straks een app die automatisch boodschappen beantwoordt en dat steeds beter gaat doen dankzij ‘deep learning’.
Een heel andere benadering van de technologische ontwikkelingen is het besef, dat een accountant met specifieke niche-kennis tot op heden vooral fysiek beperkt wordt in haar of zijn activiteiten. Met de nieuwe technologie kun je die kennis en ervaring veel breder delen en toepassen. De – gespecialiseerde – accountant van de toekomst kan een hele stal van robo-advisors beheren en exploiteren. Zoals nu bijvoorbeeld Thomson Reuters al doet.
“Natuurlijk is het allemaal een angstig vooruitzicht,” zegt Bulpitt, “zeker als je traditioneel naar je werk als financial kijkt. Maar tegelijk biedt de techniek ook allerlei nieuwe kansen om je te onderscheiden, en om dat onderscheid te gelde te maken!”