Wat accountants moeten weten van en over het IoT

Het Internet of Things zal traditionele verdienmodellen snel gaan vervangen door nieuwe paradigma’s.
Sneller dan u denkt zullen we net zo veel en vaak gebruik maken van  slimme apparaten als nu van onze smartphone. De ‘slimme’ thermostaat krijgt met de dag meer collega’s, zo is de verwachting. 
 
Bedrijven als Google, Facebook en Microsoft verdringen zich om ons ‘virtual reality’ te bieden en nieuwe manieren om met de apparaten om ons heen te communiceren. Overal zijn startups én gevestigde industriële reuzen bezig om ‘dingen’ te ontwikkelen die allerlei gegevens vastleggen en op basis daarvan zelf ‘beslissingen’ nemen, van airconditioned sportkleding tot zelfrijdende auto’s.  En al die gegevens zijn natuurlijk goud waard – voor wie een manier verzint om eraan te verdienen. 
 
Een van de gevolgen is dat traditionele verdienmodellen zullen veranderen of zelfs vervangen door heel andere. Het zal niet lang duren voor uw auto aan uw verzekeraar laat weten dat u nooit te snel rijdt, en alleen op het platteland – en dat u dus een veel lagere premie geboden kan worden. Als u in de stad woont heeft u eigenlijk nu al geen eigen auto nodig – Greenwheels en Uber zijn veel economischer alternatieven. En als die auto’s nu ook nog eens elektrisch, en chauffeurloos op afroep voor uw kantoor verschijnen om u automatisch naar uw klant te rijden… Dan zit het er dik in dat u kunt kiezen uit de desbetreffende diensten van Uber, Lyft, Tesla, naast die van BMW, Mercedes en Ford.
Het IoT zal een enorme verschuiving van ‘product’ naar ‘dienst’ betekenen. In plaats van de huidige verkoop (waarbij de after sales service al steeds belangrijker wordt) zal ‘Usage-Based Billing’ enorm toenemen: betalen naar gebruik. In plaats van een eenmalige betaling kan de producent/dienstverlener voortaan een continue inkomstenstroom genereren, door zijn producten te verhuren – per keer of als abonnement.
Alles wordt ‘as a service’ geleverd – net als veel (inmiddels ook virtuele!) software nu al.
Al die gegevens die de ‘dingen’ voortdurend naar de producent zenden stellen hem ook in staat veel beter te volgen wanneer onderhoud of reparatie nodig is. Slimme ondernemers zullen gebruik maken van die data en gepersonaliseerde onderhoudsabonnementen kunnen aanbieden, naast ad-hoc dienstverlening. U kunt zich voorstellen wat dit betekent voor de (voorspelbaarheid van) de inkomsten. Dit geldt overigens ook voor accountantsdiensten…
 
Veel meer over hoe het IoT ook accountants in en buiten de business gaat raken, leest u via een buitengewoon interessant artikel op cfo.com.
Gerelateerde artikelen