Vraag naar winkelruimte zakt in door dip in koopkracht
In het tweede en derde kwartaal is de in gebruik genomen winkelruimte gedaald, na aanvankelijke groei eerder in 2022. De klad is er ingekomen door de oorlog in Oekraïne. Dit blijkt uit het nieuwste sectorrapport van NVM Business.
De sterk gestegen energieprijzen, stijgende inkoop- en kostprijzen, personeelstekort en gestegen loonkosten stuwden de inflatie. De koopkrachtdaling en afnemend consumentenvertrouwen zetten daarbij verdere druk op de exploitatie van retailers.
De verwachting is dan ook dat zij het de komende periode niet gemakkelijker gaan krijgen, waardoor de vraag naar winkelruimte verder inzakt. Na de aanvankelijke leegstand tijdens de coronacrisis liepen winkelpanden in centra van de steden wel weer vol, maar vaak niet meer met traditionele detailhandel. De functie van binnensteden richt zich steeds meer op vermaak en dienstverlening.
In Limburg, Groningen en Drenthe komen buiten kernwinkelgebieden hogere leegstandcijfers voor. Bevolkingskrimp en groeiende e-commerce zetten hier de vraag naar winkelvoorzieningen onder druk. Daarentegen profiteerden gemakswinkels dichtbij consumenten in de wijken en buurten. Dit zijn veelal supermarkten en andere servicewinkels die in een duidelijk lokale behoefte voorzien.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager