30 jaar groei bij Visser & Visser: “Iedereen op de juiste plek inzetten”

De groeistrategie van Visser & Visser is gericht op het zo slim mogelijk inzetten van mensen. “Iedereen doet waar hij goed in is.”

30 jaar geleden begonnen twee Vissers, overigens geen familie, hun eigen accountantskantoor aan de Boergoensestraat in Rotterdam. Inmiddels heeft het kantoor 12 vestigingen en een omzet van 26,5 miljoen euro (2018). Eén van de oprichters, Steef Visser (60), zit nog steeds in de directie. Hij begon zijn carrière bij Brands & Wolff Accountants, dat in 1988 overging in EY. “Ik wilde vooral dicht op de mensen zitten, dat was bij sommige van de opdrachten die ik toen deed minder het geval”, vertelt hij in een gesprek met AccountantWeek naar aanleiding van het 30-jarige bestaan van de firma. “Dat was reden voor mij en collega Ger Visser, die ik kende van Brands & Wolff, om een eigen kantoor te beginnen.”
 
In het begin deden de twee Vissers nog opdrachten voor EY, terwijl ze ook steeds meer nieuwe klanten erbij kregen. “Dat waren weken van 80 uur. Na zes maanden kregen we een secretaresse. Die typte alle rapporten uit. Vanaf toen zijn we gestaag door blijven groeien. In 2005 zaten we op 90 mensen, inmiddels is dat 300.” En de groei is er nog niet uit, vertelt het energieke directielid. “We hebben 38 vacatures uitstaan; we groeien zo snel als we mensen kunnen vinden. Er is werk genoeg.”


Zo begon het: twee collega’s waagden de stap naar het ondernemerschap. Ger en Steef Visser begonnen in een klein kantoorpandje in de Boergoensestraat in Rotterdam. Na een half jaar volgt een verhuizing naar een kantoor vlakbij de veiling in Barendrecht.

Succesvol organiseren
Het top-30 kantoor heeft gedurende het 30-jarige bestaan weinig overnames gedaan. “De groei is autonoom tot stand gekomen. Het komt vanzelf als je kwaliteit levert en uitstraalt dat je meer wilt. In groeifases stokt het soms wel een beetje”, aldus Visser. “Bij 25-30 medewerkers komt het eerste knelpunt. Dan moet iedereen zijn plek weer even vinden.” Begin 2000 kregen Visser & Visser de bekende managementgoeroe Eckart Wintzen (BSO/Origin) als klant die toentertijd net Ben & Jerry’s naar Nederland had gehaald. Zij mochten de jaarrekening controleren voor het Benelux-deel van de Amerikaanse ijsfabrikant en raakten geïnspireerd door Wintzen om het celdelingsprincipe toe te gaan passen. Deze celfilosofie werkt als volgt: De organisatie bestaat uit een aantal mensen. Deze mensen vormen gezamenlijk een cel met één eindverantwoordelijke. Wanneer de cel een bepaalde grootte bereikt, 30 mensen in het geval van Visser & Visser, dan splitst de cel zich op in tweeën en er komt dus een nieuwe cel bij.
 
“We hebben behalve naar aantallen mensen ook gekeken naar kennis en passies”, vertelt Steef. “We hebben bijvoorbeeld iemand die een passie heeft voor data-analyse en ICT. Die is onze zusteronderneming Refine-IT gaan leiden, die inmiddels met KT-Vision is samengevoegd tot Growteq. We hebben ook de andere disciplines, waaronder belastingadvies, auditing, salaris & advies en corporate finance, in cellen georganiseerd.”
 
Kijken naar de drijfveren van de mensen die er werken is een andere belangrijke succesfactor van het groeikantoor. “Veel accountants en fiscalisten zijn blauw”, constateert Steef Visser. Gelukkig hebben wij ook andere kleuren binnen de organisatie. “Zelf zit ik meer in het gele segment (*zie kleurenschema hieronder). Daarom is mijn rol gericht op innovatie, ambitie, groeien, de buitenwereld en nieuwe dingen proberen. Als je van iedereen in je team weet waar zijn of haar drijfveren liggen, dan kun je daarop anticiperen. Deze dynamiek hebben Ger en ik en later met de andere partners altijd gehad. We weten van elkaar precies wat we kunnen. Daarin vertrouwen we elkaar volledig.”

Om het bedrijf met inmiddels 14 partners en 8 disciplines zo goed mogelijk aan te sturen, heeft het partnerteam van iedere discipline de S-curve in kaart gebracht. Visser: “Wat zijn de sterkten en zwakten? En waar staan we op de curve? Voor medewerkers hebben we iets soortgelijks gedaan en uiteindelijk hebben we alle mensen gematcht aan de curve van de discipline. Zo worden de disciplines aangestuurd door mensen die daar de juiste drijfveer voor hebben. Die daar energie van krijgen. Zo kun je groei aan.”
 
Het kantoor kiest ook ieder jaar een ander thema om zich op de focussen. “2018 was het jaar van de medewerker”, legt Visser uit. “We doen dan halverwege het jaar daarvoor een aftrap met een aantal inspirerende, externe sprekers. De disciplines verwerken de ideeën vervolgens in hun beleidsplannen. We hebben ook onze culturele waarden door onze mensen zelf laten vaststellen (zie afbeelding). Het mooie vind ik dat het vanuit de organisatie zelf is gekomen. Effectory heeft ons vorig jaar uitgeroepen tot beste werkgever in de financiële sector. Dat was nooit primair het doel, maar is natuurlijk een mooie erkenning. Dit jaar is het jaar van de klant en volgend jaar staat innovatie centraal.”

Gek op verandering
Een belangrijke trend in de accountancy is natuurlijk digitalisering. Ook Visser & Visser speelt in op deze trend.“We hebben best grote bedrijven als klant”, zegt Steef Visser, “dus dat vereist een hoge mate van efficiency en automatisering. Vanaf 2002 draait de interne organisatie met AFAS Toen de WTA kwam in 2006 hebben we Caseware geïmplementeerd voor onze controleopdrachten. Alle samenstelklanten bieden we een online jaarrekening en standaard dashboard via Visionplanner Dat dashboard krijgt de klant er gewoon bij. Dat is normaal, vind ik. Je betaalt toch ook niet voor je kopje koffie?”

Zijn persoonlijke stijl als leider is om, zodra er een keuze gemaakt is, het ook drastisch door te voeren. Geen half werk. Deze aanpak leidt tot een grote veranderbereidheid onder de medewerkers. “Ze begrijpen de keuzes, al vinden ze het soms lastig. Nu gaan we Office 365 uitrollen. Geen vaste telefoons meer. Mensen vragen me regelmatig: wanneer verandert er weer wat?”, glimlacht Steef.
 
Visser bezoekt ook regelmatig internationale events, zoals Money 2020 in Singapore en Xero in London. “Altijd goed om rond te kijken wat ze doen en wat wij kunnen overnemen. Je leert ontzettend veel van zulke events. Dat kan ik iedereen aanraden. Vervolgens kom ik terug en vraag ik collega’s wat we ermee kunnen. Als iemand zegt; ‘dat kan niet’, dan zou het wel eens heel interessant kunnen zijn.”
 
Persoonlijk
Functie: Partner & CEO Visser & Visser
Thuisfront: Gehuwd, 4 zoons, 1 dochter, 10 kleinzoons, 1 kleindochter.
Woonplaats: Middelharnis
Muziek: Klassiek
Studie: Accountant
Hobby: Lezen, ontdekken
Favoriete vakantiebestemming: USA, Canada
Laatste boek: Inspiratie voor Innovatie
Auto: Tesla Model S

Gerelateerde artikelen