Visa Europa gaat in bitcoin
Visa Europa's Collab, onderdeel van Visa’s innovatieprogramma, richt het vizier op bitcoin start-ups. Vooral diegene, die zich bezig houden met digitale betaaltechnieken.
Visa’s Collab werkt op basis van wat het noemt "a religion of a 100-day sprint proof of concept". Vanaf februari dit jaar heeft de onderneming contact gelegd met rond de 200 start-ups, en 45 van deze jonge ondernemingen onderworpen aan die proof of concept en grondig getest. Daarnaast begon Collab in juni jl. operators in het bitcoin/blockchain domein uit te nodigen voor zogenaamde ‘ideas jamsessies’.
Volgens Steve Perry, chief digital officer en oprichter van Visa Europe Collab, is nog niets concreets uit de tests gekomen, maar werken alle deelnemende bedrijven onder een ‘non-disclosure agreement’.
De meeste ideeën zijn nog niet veel meer dan dat, ideeën en concepten. Allemaal hebben ze iets te maken met betaalsystemen, maar, aldus Perry, “Blockchain gaat natuurlijk veel verder dan alleen betaalsystemen.”
De groei van bitcoin in termen van de erin geïnvesteerde hoeveelheden geld is groter dan destijds die van internet, zo blijkt uit onderzoek van CoinDesk en PricewaterhouseCoopers (PwC) in hun The State of Bitcoin Q2 2015 rapport.
Visa maakt zich blijkbaar veel zorgen over wie de crypto-valutatransacties gaat reguleren en controleren.
“Overal duiken mogelijk disruptieve toepassingen op, maar wij denken niet dat ze echt compleet disruptief zullen zijn in onze markt. Wat dacht je van een tijdelijke tattoo waarmee je bijvoorbeeld op een muziekfestival betalingen kunt doen? We willen wel weten wat er speelt, vandaar onze interesse in dergelijke ontwikelingen. Van biometrie die de adertjes in je duim leest tot data analytics die fraude op het ‘dark web’ opspoort.”
Visa Europa’s digitale innovatieprogramma, dat ook Apple Pay onderzoekt en contactloos betalen in de Londonse Metro, leverde inmiddels bijvoorbeeld al de V.me digital wallet op – waarmee Visa denkt 2000 transacties per seconde te kunnen verwerken, 24/7, 365 dagen per jaar.
Het interessante interview leest u via www.ibtimes.co.uk/