Verlaagd btw-tarief parkeergelegenheid dierentuin

Rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat het verstrekken van parkeergelegenheid bij een dierentuin is aan te merken als een bijkomende dienst bij het verlenen van toegang tot de dierentuin. Het verlaagd tarief is daarom ook van toepassing op de omzet ter zake van het parkeren.

Eiseres exploiteert een diergaarde en botanische tuin. Bezoekers die met de auto naar de diergaarde komen, hebben de mogelijkheid om hun auto te parkeren op één van de drie parkeerterreinen naast de diergaarde die door eiseres worden geëxploiteerd. Zij betalen hiervoor een tarief van € 8,50 per dag. Uitrijkaarten kunnen worden gekocht bij de bezoekersservice, bij de kassa van de diergaarde of bij de betaalautomaten buiten de diergaarde.

Bij Rechtbank Den Haag is in geschil of het bieden van parkeergelegenheid is aan te merken als een bijkomende dienst in de zin van HvJ 25 februari 1999, C-349/96 (Card Protection Plan Ltd.), ECLI:EU:C:1999:93.

Gezien de ligging van de parkeerterreinen acht de Rechtbank het niet aannemelijk dat op die terreinen ook mensen parkeren die niet naar de diergaarde gaan. Het parkeren is voor de modale consument dan geen doel op zich. De consument doet dat immers louter met het doel om de diergaarde te bezoeken. De Rechtbank acht voorts aannemelijk dat deze parkeervoorzieningen voor de modale consument een bezoek aan de diergaarde aantrekkelijker maakt, aangezien zij hierdoor niet zijn aangewezen op het openbaar vervoer of op de reguliere, in aantal beperkte, parkeerplaatsen in de omgeving van de diergaarde. Hieruit volgt dat voor de modale consument de toegang tot de diergaarde de hoofddienst vormt en het gelegenheid geven tot parkeren de bijkomende dienst, die het fiscale lot van de hoofddienst volgt. Dit betekent dat ook op de opbrengst van het parkeren het verlaagde tarief van toepassing is, oordeelt de Rechtbank.

(Bron: Fiscanet)

Gerelateerde artikelen