Tweede Kamer akkoord met Wet uitwerking Autobrief II
Op hoofdlijnen gaat het om de volgende maatregelen:
• De motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenvoertuigen wordt met gemiddeld 2% verlaagd; dit wordt mede mogelijk gemaakt door een verhoging van de MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s.
• Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment worden minder zwaar belast.
• Het algemene bijtellingspercentage wordt verlaagd van 25 naar 22.
• De BPM wordt tot 2020 geleidelijke verlaagd met gemiddeld 12%.
• Het aantal bijtellingscategorieën wordt stapsgewijs verminderd van vier naar twee.
• De fiscale stimulering van nulemissievoertuigen blijft behouden.
• De fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen wordt verminderd.
Dit heeft de volgende gevolgen:
Nulemissie-auto’s:
• blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 4 tot een catalogusprijs van € 50.000;
• behouden de vrijstelling in de MRB;
• behouden de vrijstelling in de BPM.
Plugin hybride auto’s:
• worden in de bijtelling stapsgewijs meer en meer als reguliere auto’s behandeld;
• worden in de MRB en de BPM ook meer en meer als reguliere auto’s behandeld.
Reguliere auto’s:
• worden bij aanschaf minder zwaar belast, vooral als het zuinige auto’s betreft;
• krijgen een lager bijtellingspercentage (van 25 naar 22);
• worden in de MRB iets goedkoper, met uitzondering van de meest vervuilende dieselauto’s.
Met deze maatregelen moet op termijn een ordentelijk stelsel ontstaan dat klaar is voor de volgende doorgroeifase; een stelsel dat robuust is en toekomstvast.
(Door: Felix Peppelenbosch / Fiscanet)
Lees ook: