Transporteurs vinden elektrisch rijden duur en onbetrouwbaar

Er zijn jaarlijks 5000 elektrische trucks nodig om de klimaatdoelen te halen.

Transporteurs terughoudend met investeren in elektrisch rijden. Afgelopen jaar kwamen er 67 elektrische vrachtwagens bij. Dat moeten er de komende acht jaar 4000 tot 5000 per jaar zijn om het doel van 2030 te behalen.

Dat stellen de brancheverenigingen RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Stroom is de storende factor, volgens hen. Een batterij-elektrische vrachtwagen is al snel drie keer zo duur als een dieselvrachtwagen en heeft een veel kleinere actieradius. Daardoor valt er nog niet te concurreren, aldus de brancheverenigingen. 

Wel is de verwachting dat komende jaren de prijs van een elektrische vrachtwagen daalt en de actieradius toeneemt en zo "uiteindelijk een meer marktconforme situatie ontwikkelt"

Daarnaast is het elektriciteitsnet een beperkende factor is. Een vrachtauto die door gebrek aan stroom niet optimaal ingezet kan worden, vormt een groot risico voor een transportbedrijf. De belangenclubs pleiten voor een stroomgarantie.

Daarmee zou moeten worden gekeken naar de totale behoefte aan stroom om de ambities voor het elektrisch maken van het vrachtverkeer te realiseren. "Dat betreft niet alleen de stadslogistiek in de periode tot 2030, maar ook de volledige elektrificatie die daarna volgt", staat in een toelichting.

RAI Vereniging en TLN wijzen erop dat in het Nederlandse Klimaatakkoord staat dat vervoer met vracht- en bestelauto’s in grotere steden in 2030 niets meer mag uitstoten. De ambitie is om tien jaar later alle nieuwe vrachtwagens in Nederland zonder uitstoot te laten zijn.

Gerelateerde artikelen