Transport voelt de haperende groei in de bouw

De Nederlandse transport en logistieksector schakelt in 2020 verder terug. Naar verwachting halveert de volumegroei van twee tot een procent.

Waar het wegtransport een jaar terug nog profiteerde van de bouw als belangrijkste groeimotor, remt deze opdrachtgever in 2020 door de stikstof- en PFAS-vertraging juist af. Ook de binnenvaart merkt dit. De luchtvaart laat eveneens weinig groei zien, maar dat komt door capaciteitsbeperking. De toenemende vraag naar consumentenproducten zorgt ervoor dat de groei in de transport- en logistieksector niet stilvalt. Logistieke dienstverleners en vooral pakketvervoerders laten gedreven door online consumentenbestedingen de sterkste vooruitgang zien, al worden e-tailers zelf ook meer actief in logistiek. 

Dit blijkt uit het Vooruitzicht transport- en logistiek van ING Economisch Bureau

Groei in transport en logistiek terug naar laag niveau
De transport- en logistieksector vertraagt in 2020 voor het derde jaar op rij. De volumegroei komt naar verwachting nog uit op één procent, waarbij de omzet stijgt met 2,5 procent. Hoewel bedrijven de volumegroei zien terugvallen, blijft de binnenlandse economie met de koopkrachtvooruitgang en een lage werkloosheid zorgen voor meer vraag. Delen van de groothandel, de detailhandel en de horeca blijven voor transport en logistiek als groeipijler overeind. Voor internationaal opererende opdrachtgevers in de industrie zijn er tekenen van lichte verbetering in 2020. 

Gerelateerde artikelen