Slagers, bakkers en groenteboeren hebben het lastig

De detailhandel groeit dit jaar twee procent, verwacht ABN AMRO. Sommige sectoren krijgen het zwaar.

De groei is namelijk niet eerlijk verdeeld, zeggen economen van de bank. Het aantal bezoekers van winkelgebieden neemt al jaren af en daardoor wordt het voor winkeliers moeilijker het hoofd boven water te houden. Ruim 70 procent van de winkelgebieden heeft minder bezoekers dan in 2013.

Concurrentie van supermarkten

Onder meer slagers, bakkers en groenteboeren hebben het lastig. Zij voelen de concurrentie van supermarkten. Tweedehandswinkels, kleermakers en elektronicareparateurs zijn juist aan een opmars bezig omdat er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid. Het aantal faillissementen in de detailhandel daalde vorig jaar voor het eerst in jaren niet meer. Dit jaar zal dat aantal volgens ABN AMRO met maximaal 5 procent toenemen.

Weer hogere omzet webwinkels

ABN AMRO denkt dat overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren meer moeten samenwerken om winkelgebieden aantrekkelijk te houden. Samen moeten zij voor een goede mix van winkels zorgen. Daarbij moeten niet alleen ketens, maar ook zelfstandige winkels en horeca een plaats krijgen.

Investeren in kundig personeel

Winkeliers kunnen volgens de economen zelf het verschil maken door te investeren in kundig personeel. Ook met goede service kunnen ze klanten binden.

Gerelateerde artikelen