Schoenenwinkels zien omzet dalen

Schoenenwinkels zagen de verkopen afgelopen jaar nog altijd dalen, maar online werd juist stukken meer uitgegeven aan schoeisel dan in 2015. Van die digitalisering van de verkoop profiteren evenwel vooral grote spelers. Kleinere winkels dreigen juist in de knel te komen, schrijft ABN AMRO in een donderdag gepubliceerd sectorrapport.

De schoenenbranche heeft een erg zwaar 2016 achter de rug. Bijna tweehonderd schoenenzaken sloten definitief de deuren. Mede daardoor liep de totale omzet in fysieke winkels met 9 procent terug. Ondanks die kaalslag blijft de concurrentie stevig en staan de winstmarges onder druk.

Bij webwinkels gaan de zaken veel beter. Consumenten gaven vorig jaar ruim 720 miljoen euro uit aan schoenen via internet. Dat is bijna de helft meer dan in 2015. Daarmee is schoeisel online een van de snelst groeiende categorieën, aldus ABN AMRO.

 

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen