Samenwerken in plaats van concurreren

Platforms en netwerken creëren waarde voor uzelf, uw klant en uw (keten)partners.

Nieuwe technologieën veranderen ook de regels van het concurrentiespel, concludeert het Accenture Institute for High Performance research. Acht van de tien chief strategy officers (CSOs) zijn het erover eens, dat hun business-omgeving de afgelopen jaren snel veranderd is; 93% verwacht de komende jaren meer disruptie. Toch is maar één op de vijf daar goed op voorbereid, vinden ze zelf.

Een kenmerk van de organisaties die zich wel in staat achten om aan de nieuwe klantenwensen te voldoen streeft naar partnerschap en samenwerking in plaats van alleen te concurreren. 88% van de CSO’s die zegt voorbereid te zijn op verdere disruptieve ontwikkelingen investeert in platforms, die dergelijke samenwerkingsvormen faciliteren, en zijn daarbij bereid de oude gewoonten en zekerheden ter discussie te stellen.

Waar gelijksoortige bedrijven vroeger elkaar beconcurreerden, werken ze nu samen in één gedeeld ecosysteem, waarin voor alle stakeholders extra waarde wordt gecreëerd. Onderzoek van het Institute for High Performance research wijst uit dat 57% van de CSO’s die al in zo’n platform geïnvesteerd hebben  van mening is dat hun diensten, aangevuld en versterkt via het platform, uiteindelijk méér waarde voor de cliënt genereren.

Het advies van Accenture:

  • Bepaal vanuit de klant wat zij/hij nu echt nodig heeft en verwacht
  • Zorg dat je onmisbaar bent om die wensen te vervullen
  • Bekijk kritisch je huidige waardepropositie
  • Kom in actie, wacht niet af
  • Inventariseer of je over de competenties beschikt die daarbij nodig zijn
  • Creëer een optimaal ecosysteem, samen met klanten en (keten)partners
  • En schep dan echte waarde voor alle stakeholders, in plaats van alleen transacties met bijbehorende facturen.

Meer weten? Download het hele rapport

Platform strategies: How the rules of competitiveness have changed in the era of ecosystems

 

Gerelateerde artikelen