Rabobank voert IBAN-Naam Check in

Om fraude en vergissingen bij betaalopdrachten te voorkomen, voert Rabobank per direct de IBAN-Naam Check in. Die controleert of de ingevoerde naam bij het rekeningnummer gelijk is aan de naam die de bank in zijn administratie heeft staan. Is er sprake van een afwijking dan krijgen klanten een melding.

De check werkt alleen op Nederlandse rekeningnummers en is bij de bank nu standaard bij mobiel- en internetbankieren. Rabobank is naar eigen zeggen de eerste bank die een dergelijke controle heeft ingevoerd.

Andere banken zullen het voorbeeld van Rabobank volgen. Zo erkent ABN AMRO dat Rabo “iets moois heeft bedacht", waar hun klanten op termijn ook gebruik van gaan maken. ING verwacht de check over een paar maanden te kunnen invoeren. Ook de Volksbank sluit aan bij het initiatief.

Uit onderzoek van de Nederlandse banken blijkt volgens Rabobank dat iedere maand ongeveer 1300 klanten verkeerde overboekingen melden bij hun bank. Driekwart daarvan komt door het gebruik van oude rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek. Bij circa 200 meldingen per maand is sprake van fraude.

De reden dat het even geduurd heeft alvorens de bank met een op het oog eenvoudige extra controle is gekomen na de invoering van IBAN, heeft volgens Rabobank onder meer te maken met privacywetgeving. Niet alle informatie mag bij een vergissing zomaar worden doorgegeven aan klanten.

Verder wilde Rabobank er zeker van zijn dat de snelheid van het betalingsverkeer door de extra controle niet in het gedrang zou komen.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen