Plan, do, check, act

Hoe kan de organisatie zichzelf kwaliteitsgericht maken?

De AFM blijft de sector aanmoedigen om in te zetten op verandering van houding, cultuur en gedrag. Hopelijk is bij de Big Four in 2020 de kwaliteit van wettelijke controles duurzaam geborgd. Uit het onderzoek dat de AFM bij ze doet is een tool ontwikkeld om als organisatie zelf ook die verbeteringsslag te kunnen maken. Die is beschikbaar gemaakt in het recente voortgangsrapport.

Lees ook: 3 factoren die meest bijdragen aan kwaliteit wettelijke controles

"Deze methode is gebaseerd op de kwaliteitscirkel die de AFM ook toepast in de beoordeling van de verbetermaatregelen die de accountantsorganisaties nemen om de kwaliteit van de wettelijke controles te borgen," legt de AFM de tool uit. De methode kent vier stappen: plan, do, check, act. Beleidsmakers en leidinggevenden kunnen hiermee ondersteund worden "bij het gestructureerd verbeteren van de kwaliteitsgerichtheid van controleteams." 

De AFM zegt dat door deze cirkel te doorlopen en te herhalen, continu reflectie plaatsvindt op het realiseren van de doelstellingen en de bijdrage aan de kwaliteitsgerichtheid. "De methode geeft aanwijzingen en inzichten, maar is geen afvinklijst," waarschuwt de AFM. "Toepassing van het stappenplan is dan ook geen garantie voor succes. De AFM hoopt dat accountantsorganisaties zelf prioriteiten stellen door de uitkomsten van het onderzoek te combineren met hun eigen inzicht in hoe goed deze factoren worden ingevuld.

Het rapport met de poster is hier te downloaden

Gerelateerde artikelen