Piek in online aankopen over hoogtepunt heen
Nederlanders hebben dit jaar tot nu toe minder onlineaankopen gedaan dan in de eerste maanden van vorig jaar. Zo werden er online minder spullen gekocht. Wel steeg het aantal verkochte digitale diensten en producten, zoals onlinekaartjes voor de bioscoop of een concert. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal gaf 74 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan dit jaar iets gekocht te hebben online, wat neerkomt op ongeveer 11,2 miljoen mensen. Vorig jaar was dat nog 77 procent. De afname schrijft het CBS toe aan de coronacrisis omdat mensen vorig jaar meer thuiszaten. Daardoor waren mensen sneller geneigd onlineaankopen te doen.
Ook de stijging in het aantal verkochte digitale producten komt volgens het statistiekbureau door het uitdoven van de coronacrisis. Zo golden er vorig jaar nog maatregelen voor de culturele sector. Acht procent de Nederlanders gaf toen aan online een kaartje te hebben gekocht voor een evenement. Dit jaar ligt dat percentage op 34 procent.
De meeste mensen deden enkel aankopen bij Nederlandse webshops. Het CBS ziet dat vooral 25- tot 45-jarigen onlineaankopen doen: 88 procent van die groep heeft dit jaar via internet iets gekocht. Van de 75-plussers bijvoorbeeld kocht 34 procent iets online.
(ANP)