Organisaties hebben te weinig aandacht voor fraude in en vanuit de keten

Onderzoek van Deloitte wijst uit dat slechts 29,3% van de ondernemingen data analyseert om fraude bij en door ketenpartners te identificeren en de (financiële en aansprakelijkheid)risico’s te mitigeren.
Toch moet ook een op de drie respondenten erkennen, getroffen te zijn door gevallen van fraude in de keten, en velen erkennen daar eigenlijk niet veel aan of mee te doen.  Deloitte ondervroeg voor het derde jaar op rij ruim 2600 professionals en ruim 30% verklaarde dat hun organisatie het afgelopen jaar ervaring had opgedaan met regelrechte fraude, onnodige verspilling dan wel misbruik van vertrouwen.
 
De grootste risicofactoren in dezen zijn naast inkopers (24,7%)  externe projectmanagers en de factuurverwerking op de afdeling crediteuren. Het blijkt dat slechts krap 30% van de deelnemers enige vorm van analytics gebruikt om dergelijke risico’s vanuit de keten te mitigeren. Twee derde van de deelnemers zegt erop te vertrouwen dat hun eigen medewerkers dit soort fraude en misstanden zullen opmerken en melden. 
 
Volgens Mark Pearson van Deloitte is dat vertrouwen in de eigen medewerkers en de betrouwbaarheid van de ketenpartners vaak misplaatst. Te vaak komt het voor, dat facturen automatisch betaald worden, waarna later een lange en kostbare strijd gevoerd moet worden om het geld terug te krijgen. Als al ontdekt wordt, dat de factuur of de betaling niet klopte. 
 
13,7% van de respondenten heeft wel analytics software geïnstalleerd om de financiële risico’s van de keten te ‘managen’, maar gebruikt deze niet! Een op de vijf organisaties heeft helemaal geen systeem of programmatuur; slechts 27% haalt elke factuur door de molen alvorens deze te betalen. 
De grootste toename van ketenfraude werd geconstateerd  in de zorg en in de energiesector.
Het is dus verstandig uw cliënten daarvoor te waarschuwen, aldus Deloitte: het loont de moeite de ketenpartners zorgvuldig(er) te screenen. 
Gerelateerde artikelen