Ook Amerikaanse Belastingdienst kan nog niet zonder IT-systeem uit 1994!

De Internal Revenue Service probeert al jaren een nieuw en modern systeem aan de praat te krijgen, dat frauduleuze belastingaangiften moet detecteren.

Maar omdat de dienst dat nieuwe systeem maar niet foutloos operationeel krijgt, is deze gedwongen om het oude systeem uit 1994 overeind te houden – en dat kost de belastingbetaler jaarlijks tenminste 18 miljoen dollar.

Een en ander blijkt uit een rapport van de Treasury Inspector General for Tax Administration (TIGTA) dat vertelt hoe het originele  Electronic Fraud Detection System (EFDS) in 1994 in dienst genomen werd, en tot op de dag van vandaag het enige werkende systeem is dat de dienst helpt om frauduleuze aangiften te vinden. 

Vanzelfsprekend besloot de IRS al jaren geleden dat het oude systeem vernieuwd moest worden en vervangen door een ‘modern’ Return Review Program. De  TIGTA  eist nu dat bij de zoveelste nieuwe poging het nieuwe systeem werkend te krijgen, onder de titel Return Review Program Re-Start, een duidelijk plan voor de afbouw van het oude systeem wordt meegenomen.
 
In reactie op het rapport belooft de chief technology officer van de IRS, Terence V. Milholland, dat “We have incorporated EFDS retirement within the Return Review Program Re-Start plan and are well underway with the completion of a detailed EFDS retirement plan. We believe the plan will be instrumental in helping to ensure that we expend funds in the most prudent manner.”
 
Denkt u nu ook aan de beloofde zegeningen van de nieuwe technologie, big data en analytics? 
 
Gerelateerde artikelen