‘Onlineverkopen zitten schoenenwinkels dwars’
Sinds 2012 hebben ruim duizend schoenenwinkels de deuren gesloten. Ook groeien de verkoopvolumes al jaren niet meer, schrijven economen bij ABN AMRO in een rapport over de detailhandel waar ze de schoenenbranche in het bijzonder uitlichten.
Consumenten kopen steeds vaker hun schoenen online, aldus de economen. Het aandeel van verkochte schoenen via webwinkels is in de laatste jaren flink gestegen en bedraagt nu 28 procent van de totale markt. Mede door deze concurrentie slagen de schoenenwinkels er niet in om prijzen te verhogen waardoor hun winstmarges steeds kleiner worden.
Daarnaast snoepen kledingwinkels met een schoenenafdeling zoals H&M, Zara en Primark marktaandeel weg van schoenenwinkels. Consumenten kunnen bij zo'n allround winkel een volledige outfit bij elkaar shoppen, aldus ABN AMRO. Volgens de kenners kunnen schoenenwinkels van deze aanpak leren en samenwerking opzoeken met kledingwinkels.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager